HUWELIJK

2 juni 2017

Op 18 januari 2018 gaan het Frans Hals Museum en De Hallen Haarlem, achter de schermen al één organisatie, verder als één museum onder de naam Frans Hals Museum: een museum op twee locaties met een vernieuwd en onderscheidend tentoonstellingsprogramma waarin 3 smaken bestaan: oude kunst, hedendaagse kunst en ‘fusion’ namelijk oude + hedendaagse/moderne kunst. In 2019 vindt de tweede fase van de vernieuwing plaats wanneer beide locaties een ingrijpende make-over krijgen. Dit nieuwe Frans Hals Museum denkt als een kunstenaar, door de grenzen van tijd en ruimte heen. Tegelijkertijd is het spraakmakend en werelds en voor de bezoeker en lokale bewoner maximaal gastvrij en zichtbaar.

Bij het verwezenlijken van de toekomstplannen wordt het museum bijgestaan door twee partijen met een internationale reputatie en Haarlemse roots. In samenwerking met het communicatiebureau KesselsKramer is een nieuwe huisstijl ontwikkeld. KesselsKramer, geroemd vanwege hun creatieve en opvallende eigen stijl, is bekend van onder meer communicatiecampagnes voor Ben, I Amsterdam, Belastingdienst en NEMO. Het prijswinnende architectuur- en ontwerpbureau SO-IL uit New York, opgericht door oud-Haarlemmer Florian Idenburg, heeft inmiddels al een voorlopig ontwerp voor de verbouwing van de locaties gemaakt. Idenburg was onlangs verantwoordelijk voor het gelauwerde ontwerp van het New Museum of Contemporary Art New York en SO-IL realiseerde recent onder meer het Manetti Shrem Museum of Art in Davis, Amerika.

Waarom een nieuwe tentoonstellingsprogrammering?
Het museum wil relevant, interessant en onderscheidend zijn en blijven voor zijn bezoekers en programmeert daarom vanaf 2018 vernieuwende tentoonstellingen die het publiek maximaal zullen prikkelen en verwonderen. Uitgangspunt hierbij is het transhistorische: de verbondenheid van kunst door de eeuwen heen. Wat heeft kunst van nu te maken met kunst van toen? Kunstwerken uit verschillende perioden worden samen getoond waar dat kan, en gescheiden waar dat nodig is. Het automatisme dat oude kunst wordt getoond in de locatie aan het Groot Heiligland en hedendaagse kunst aan de Grote Markt wordt doorbroken. Op beide plekken komen presentaties met nieuwe én oude kunst.

Waarom een nieuwe identiteit?
Het Frans Hals Museum is een sterk merk. Maar de huidige associatie met het Frans Hals is klassiek en een beetje stoffig. De samensmelting roept een herkenbaar, nieuw merk tot leven en biedt spannende mogelijkheden. Het nieuwe Frans Hals Museum helpt bij het maken van onverwachte associaties en ongebruikelijke interpretaties, tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ kunst maar ook tussen verschillende ogenschijnlijk tegengestelde perspectieven. De nieuwe identiteit, ontwikkeld in samenwerking met KesselsKramer, positioneert het museum als ontmoetingsplek van tegenstellingen: Heden en verleden, verf en pixels, jong en oud, oost en west, serieus en grappig, lof en kritiek, Haarlem en de wereld.
Met het nog op te richten Frans Hals Kenniscentrum wordt het museum de plek waar wereldwijd de meeste expertise, kennis en onderzoek over het werk van Frans Hals wordt gedaan, gebundeld en gestimuleerd.

Waarom verbouwen?
De vernieuwing van de gebouwen is nodig om de publieksvriendelijkheid te vergroten, kunst beter tot zijn recht te laten komen en logistieke problemen op te lossen. De historische kwaliteiten van beide gebouwen vormen het uitgangspunt van het ontwerp. De transitie naar één herkenbaar, toegankelijk en aantrekkelijk museum gebeurt in samenwerking met het New Yorkse SO-IL waarvan Florian Idenburg en zijn vrouw Jing Liu de oprichters zijn. Zij willen in samenwerking met het Amsterdamse bureau MeesVisser het museum renoveren als een ‘collection of rooms’.

Het museum wil laagdrempelig en toegankelijk zijn voor (inter)nationale bezoekers en bewoners van Haarlem en doet dit door de deuren van beide gebouwen maximaal open te zetten en de publieke ruimtes zoals het museumcafé en de museumshop aantrekkelijker te maken voor jong en oud. Op beide locaties worden informele kunstsalons gecreëerd waar bezoekers gratis van de kunst kunnen genieten onder het genot van een kop koffie. De binnentuin van het Frans Hals Museum wordt een gratis toegankelijke aangename verblijfplaats met kunst en groen en aan de Grote Markt creëert het museum op het dakterras met mini-beeldentuin een uniek uitkijkpunt over de prachtige historische binnenstad van Haarlem.

Begunstigers

  • Bank Giro Loterij
  • Mondriaanfonds
  • Haarlem