De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Dame met grote hoed in prieel
Dame met grote hoed in prieel Dame met grote hoed in prieel

Door Leo Gestel

Dame met grote hoed in prieel
Dame met grote hoed in prieel Dame met grote hoed in prieel

Dit portret van een in rood geklede dame met indringend kijkende ogen is niet in één stijl geschilderd. Zoals vele kunstenaars in de jaren 1910 vond Leo Gestel inspiratie bij de internationale avant-garde. Hieronder vielen onder meer het Franse kubisme en het Italiaanse futurisme. Kubistisch van aard is de opbouw van het werk. Het mozaïekpatroon op de achtergrond doet denken aan het futurisme. De futuristen probeerden in hun kunst snelheid en beweging vast te leggen. De cirkelvormige vlakken op dit schilderij suggereren zo’n dynamiek. De elegante en zelfverzekerd kijkende dame was een met de schilder bevriend kunstenares, Else Berg. Gestel leerde haar en haar man Mommie Schwarz kennen via kunstverzamelaar Piet Boendermaker uit Bergen. Tijdens een gezamenlijk verblijf op Mallorca schilderde Gestel dit portret van haar.

Jaar

Materiaal

olieverf op doek

Afmetingen