Dans om het gouden kalf

Door Karel van Mander

Dans om het gouden kalf
Dans om het gouden kalf Dans om het gouden kalf

Dit schilderij verbeeldt een verhaal dat beschreven staat in het boek Exodus, afkomstig uit het Oude Testament (Exodus 32). Terwijl Mozes de berg Sinaï beklimt , maken de Israëlieten een afgodsbeeld. Ze smelten hun gouden oorringen om tot een gouden kalf. We zien hoe ze een brandoffer hebben gebracht aan hun nieuwe god. Daarbij vieren ze een uitbundig feest. Ze weten nog niet dat Mozes spoedig van de berg zal afdalen en uit woede de twee stenen tafelen, waarop de tien geboden waren geschreven, in stukken smijt.

Jaar

Materiaal

olieverf op doek | oil on canvas

Afmetingen