Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Een monnik en een begijn
Een monnik en een begijn Een monnik en een begijn

Door Cornelis Cornelisz van Haarlem

Een monnik en een begijn
Een monnik en een begijn Een monnik en een begijn

Volgens een legende werd een non ervan beschuldigd zwanger te zijn. Om dit te bewijzen moest een monnik in haar borst knijpen: als daar melk uitkwam, was de beschuldiging waar. Er kwam echter geen melk, maar wijn uit de borst. Het wijnglas op tafel verwijst daarnaar. Niet de zonde, maar juist het geloof van de non werd door dit wonder bewezen. Toch is het niet helemaal zeker dat dit schilderij de legende van het wonder vertelt. Er bestaan veel meer schilderijen uit het eind van de 16de eeuw met een zelfde onderwerp: vrijende monniken en nonnen. Misschien is het een satire op het wellustige gedrag van kloosters en op het katholieke geloof.

Jaar

Materiaal

olieverf op doek

Afmetingen