Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Number Nine, the day I didn’t turn with the world
Number Nine, the day I didn’t turn with the world Number Nine, the day I didn’t turn with the world

Door Guido van der Werve

Number Nine, the day I didn’t turn with the world

In zijn negende video bevindt kunstenaar Guido van der Werve zich, evenals in zijn vorige video Nummer Acht, op een immense ijsvlakte: de Noordpool dit keer. Ingepakt in zwarte skikleding staat de kunstenaar 24 uur lang in de vrieskou op één plaats. Met het draaien van de zon, beweegt Guido Van der Werve zich mee, zodat hij continu de zon letterlijk de rug toekeert. Hiermee keert hij zich tegen de wereld, iets wat de kunstenaar heeft overgenomen uit de Romantiek (kunststroming). Het steriele blauwwitte landschap contrasteert krachtig met zijn donkere gestalte. Wederom heeft hij de muziek eigenhandig uitgevoerd en dit keer ook zelf gecomponeerd. De kunstenaar slaagt erin om zich de hele video, dus de hele dag, afgewend te houden van de zon en zich op deze barre vlakte staande te houden.

Jaar

Materiaal

time lapse fotography to HD on minimac, duration: 9 min. + DVD

Credit