Aankondiging: de kunst van het doorgeven
Aankondiging: de kunst van het doorgeven Aankondiging: de kunst van het doorgeven

5 lessen van 90 minuten

Groep

€650,- (5 lessen van €120-)

in de klas en Frans Hals Museum Hof

Sluit aan bij

Wereldoriëntatie, burgerschap, kunst (maken), kerndoelen: 45, 55, 56

Lessenreeks over diversiteit en inclusie

Wat is mijn culturele achtergrond? Wie is mijn held? En wat vind ik belangrijk om te bewaren voor de toekomst? In de lessenreeks De kunst van het doorgeven ontdekken de leerlingen wat culturele diversiteit is, hoe het tot uiting komt en waarom het belangrijk is om oog voor te hebben. Leerlingen denken actief na over hun eigen achtergrond in relatie tot de historische voorwerpen en kunst zoals die in het Frans Hals Museum te zien is. Leerlingen uit groep 8 staan op het punt om de stap naar de volwassen wereld te maken. Een wereld met een grote culturele diversiteit, verschillende perspectieven en maatschappelijke thema’s.

In een reeks van vijf lessen maken leerlingen elke week kennis met de thema’s diversiteit en inclusie, leren ze hierover met elkaar in gesprek te gaan en presenteren ze hun eigen visie op zichzelf en hun geschiedenis. De lessenreeks wordt op school gegeven door een professionele Museumdocent van het Frans Hals Museum. Bij de lessenreeks hoort ook een museumbezoek en een workshop door een (beeldend) kunstenaar. In elke les maken de leerlingen via vlogs kennis met een groep 8 op Curaçao afkomstig van twee basisscholen op het eiland.

De lessenreeks is onderdeel van het samenwerkingsproject Musea Bekennen Kleur, het initiatief van musea om een bijdrage te leveren aan diversiteit en inclusie.

Nu aanvragen

Bekijk alle programma’s voor primair onderwijs!