Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

350 jaar Haarlems Dagblad
350 jaar Haarlems Dagblad 350 jaar Haarlems Dagblad

Haarlems Dagblad in De Hout, 1984

Een selectie uit het fotoarchief van het Haarlems Dagblad door Gerrit van Dijk

Ter ere van het 350-jarig bestaan van het Haarlems Dagblad had Gerrit van Dijk, de Haarlemse kunstenaar en animatie-filmmaker, een selectie gemaakt uit het omvangrijke foto-archief van de oudste krant ter wereld. Van Dijk liet zich leiden door de gebeurtenissen die elk jaar opnieuw in Haarlem plaatsvinden. Het resultaat was een verrassende tijdreis door het collectieve geheugen van de stad: langs Luilak, het Bloemencorso, het Jazzfestival en de Zandvoortse strandtaferelen op de eerste zomerdag.

De tentoonstelling volgde een tijdlijn die langs alle 365 dagen van het jaar voerde, en belangrijke evenementen uitlichtte middels thematische fotoclusters.

Elk Jaar Weer is allereerst een feest der herkenning, en schetst daarnaast een prachtig beeld van hoe onze samenleving in het algemeen en Haarlem in het bijzonder de afgelopen halve eeuw veranderd is. Door zijn keuze voor jaarlijks terugkerende evenementen liet Van Dijk zien hoe tradities evolueren, het straatbeeld verandert, en modes komen en gaan.

Tegelijkertijd was Elk Jaar Weer een boeiend overzicht van de ontwikkeling in journalistieke beeldproduktie van de afgelopen 60 jaar. De foto’s die we dagelijks via de dagbladen tot ons nemen bepalen in grote mate de waarneming van de wereld om ons heen. Herinneringen aan een historische gebeurtenis gaan meestal vergezeld van een mentaal beeld van die gebeurtenis – vaak met een nieuwsfoto als oorspronkelijke bron.

Haarlems Dagblad in De Hout, 1984