Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Anna Bella Geiger. Braziliaans Kunstpionier
Anna Bella Geiger. Braziliaans Kunstpionier Anna Bella Geiger. Braziliaans Kunstpionier

Curatoren

Melanie Bühler

S.M.A.K.

MASP

VriendenLoterij

De eerste solotentoonstelling van Anna Bella Geiger in Nederland

Het Frans Hals Museum organiseert in samenwerking met S.M.A.K. in Gent en MASP in São Paulo Anna Bella Geiger. Braziliaans Kunstpionier. Dit is de eerste solotentoonstelling van kunstenaar Anna Bella Geiger in Nederland: een van de belangrijkste hedendaagse Braziliaanse kunstenaars.

In deze tentoonstelling maak je kennis met de Braziliaanse kunstpionier Anna Bella Geiger (Rio de Janeiro, 1933). Aan de hand van vier thema’s ontdek je hoe zij het lichaam, haar relatie met kunst, haar thuisland Brazilië en de wereld als geheel ziet. Haar leven en werk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en de vragen die ze in haar werk oproept zijn actueler dan ooit.

Anna Bella Geiger heeft veel invloed gehad op de ontwikkeling van de hedendaagse kunst in Brazilië. Ze maakte al vroeg abstract werk en was een pionier in de videokunst. Zelfs onder de moeilijke omstandigheden tijdens de dictatuur in haar land bleef ze kunst maken. Tot op de dag van vandaag is ze actief als kunstenaar en creëert ze etsen, gravures, sculpturen en collages. Haar oeuvre is omvangrijk, veelzijdig en omspant ruim zestig jaar. Haar werk is opgenomen in collecties van toonaangevende musea als Centre Pompidou (Parijs) en Museum of Modern Art (New York).

Anna Bella Geiger. Braziliaans Kunstpionier daagt je uit om anders te kijken naar thema’s zoals kolonialisme en emancipatie. Door de ogen van Anna Bella Geiger maak je kennis met een andere en veranderende blik op de wereld.

Reserveer je ticket
Interview met de kunstenaar

Maak kennis met de kunstenaar en ontdek meer over haar werk en leven. Bekijk het hele interview met Anna Bella Gieger over de tentoonstelling via de knop hieronder.

Bekijk de video
In de media

“Originele, pionierende kunstenaar” (Volkskrant)

“Kijk bij Geiger voorbij de buitenkant” (Parool)

“Ze was haar tijd ver vooruit” (NRC)

Lees meer recensies en interviews met Anna Bella Geiger via de onderstaande links:

Anna Bella Geiger, Brasil nativo/Brasil alienígena (detail), 1976-1977, 1 van de 18 postkaarten, courtesy Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand

Deze tentoonstelling is georganiseerd in partnerschap met het Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP), São Paulo in samenwerking met het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.), Gent. Een eerdere versie van deze tentoonstelling: Anna Bella Geiger: Native Brazil / Alien Brazil was in deze musea in Brazilië en België te zien.