Curatoren

Ann Demeester

Kijk live mee

vanaf 14:00 uur

Ann Demeester neemt afscheid met online talkshow over het kunstmuseum en de stad

Het Frans Hals Museum presenteert op 27 januari ANNEX, een multidisciplinaire, online talkshow over de veelzijdige rol van het kunstmuseum ter ere van Ann Demeesters afscheid als directeur van het Frans Hals Museum. Kijk vanaf 14:00 uur live mee via de livestream op YouTube via onderstaande knop.

Naar de livestream
Programma

Tijdens het middagvullende programma, gehost door Nadia Moussaid (Op1) vanuit poppodium Patronaat, inspireren sprekers, performances en muziek je om na te denken over de rol van het kunstmuseum in een middelgrote stad als Haarlem.

• 14:00 uur: Opening met muziek van singer-songwriter Will Knox.
  • 14:10 uur: Introductie met werk van choreografe Charlotte Bouckaert en een column van journalist Frénk van der Linden.
  • 14:30 uur: Gesprek over het (kunst)museum en een middelgrote stad met Meta Knol (oud-directeur De Lakenhal), Neide Bastos (creatief directeur Kunstnest Haarlem), Richard Kofi (hoofd programmering Bijlmer Parktheater) en de Haarlemse burgemeester Jos Wienen.
  • 15:00 uur: Presentatie door kunstenaar Ahmet Öğüt en een optreden van theatermaker Steef de Jong.
  • 15:10 uur: Gesprek over het museum van en voor iedereen met Marc de Beyer (directeur Teylers Museum), Tom van der Molen (curator Amsterdam Museum) en kunstjournalist Merel Bem.
  • 15:35 uur: Afsluitend interview met Ann Demeester.
  • 16:00 uur: Einde programma.

Na afloop is de livestream terug te kijken via deze pagina.

Talks, performances en muziek over het kunstmuseum en de stad

Ann Demeester neemt na acht jaar afscheid van het Frans Hals Museum om directeur te worden van Kunsthaus Zürich. Tijdens haar directeurschap maakte Demeester zich hard voor de kracht van kunst in de maatschappij en de rol die een kunstmuseum als het Frans Hals Museum hierin kan spelen. Beroemd is haar uitspraak “Kunst behoort tot de schijf van vijf”. Met haar team wijdde ze zich aan de ontwikkeling van het Frans Hals Museum tot transhistorisch museum door de kunstmatige tijdsgrenzen tussen oude en hedendaagse kunst op te heffen en kunstwerken samen te tonen rond actuele thema’s als arm/rijk, man/vrouw, import/export. Hierdoor versterkte ze de aansluiting van het museum op de huidige maatschappij. In haar zoektocht naar de rol van het kunstmuseum in een stad als Haarlem sprak ze de afgelopen jaren met mensen van allerlei achtergronden en expertises, van Mug tot nieuwe Nederlander, van cultuur tot politiek en van zorg tot onderwijs en maatschappelijke participatie. Ter ere van haar afscheid nodigt ze bevlogen sprekers en dwarse denkers uit om hun visie over het kunstmuseum in een middelgrote stad te delen.

Cadeautip

Ann heeft zich als directeur ingezet om van het Frans Hals Museum een ontmoetingsplek te maken: het kunstmuseum van de stad Haarlem waar oude en nieuwe kunst,  pixels en penseelstreken, bewoners en bezoekers van de stad elkaar treffen om anders te kijken en meer te zien. Eén van haar laatste grote projecten is de Hoftuin. Deze wordt met steun van de VriendenLoterij in 2022 omgebouwd tot een openbaar toegankelijke plek, waar jong en oud, toerist en omwonende samen kunnen genieten van groen, kunst en elkaar. Ann vraagt als afscheidscadeau graag een bijdrage aan de realisatie van deze ontmoetingsplek.

Doneren kan via IBAN of Tikkie
NL 14 ABNA 0626931193
Ten name van
Stichting Frans Hals Museum