De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Arnoud Holleman
Arnoud Holleman Arnoud Holleman

Hester, door Arnoud Holleman

Interieurs en Portretten

In het kabinet van De Hallen Haarlem werd in de zomer van 2005 de videoserie Interieurs vertoond van Arnoud Holleman (Haarlem, 1964). Naast dit werk, waren er ook getekende portretten van hem te zien, afkomstig uit het magazine-project Hester.

Veel motieven in deze en andere werken van Holleman zijn afkomstig uit de portretkunst. Foto’s en tekeningen, maar ook televisie, gedrukte media en theater: ze worden afwisselend door hem ingezet om identiteiten te onderzoeken – inclusief die van de maker zelf. Naast het beeld vormt de taal daarbij een belangrijk element. De geportretteerden vertellen over zichzelf, waardoor het werk een documentair karakter krijgt. Deze aanpak heeft echter niet als doel om de werkelijkheid te tonen, maar juist om te laten zien dat identiteit een product is van de verbeelding. Veel werk van Holleman ontstaat uit samenwerkingsverbanden. De resultaten bevinden zich dan ook vaak op het snijvlak van kunst en andere disciplines.

Hester, door Arnoud Holleman

Interieurs (Duur: 1 uur en 45 minuten)

De serie Interieurs (1995) maakte Arnoud Holleman voor de VPRO-televisie, samen met regisseur Pieter Kramer (o.a. bekend van Creatief met kurk en de film Ja zuster Nee zuster). In deze serie worden mensen geportretteerd aan de hand van hun interieur. De inrichtingen lopen sterk uiteen. Steeds is er een spanningsveld te zien tussen nestdrang en onthechting, tussen gedroomde idealen en financiële beperkingen, tussen ‘apart’ willen zijn en ‘erbij’ willen horen.

Interieurs is in 2005 aangekocht door Frans Hals Museum|De Hallen Haarlem.

Hester

Met vormgever Jop van Bennekom maakte Holleman sinds 1997 het Engelstalige Re-Magazine: een magazine over telkens één persoon, dat inmiddels is opgehouden te bestaan. De portretten vanHester in de tentoonstelling zijn gebaseerd op tekeningen en verhalen over de vrouw die in het gelijknamige nummer van het tijdschrift centraal stond.