De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Au plaisir de se revoir
Au plaisir de se revoir Au plaisir de se revoir

Werk van B.C. Koekkoek

Hollandse Meesters uit Luxemburg

De Villa Vauban, het gemeentelijke kunstmuseum van de stad Luxemburg, bezit een fraaie verzameling Hollandse meesters. Nu dit museum vanwege renovatie tijdelijk gesloten is, mocht het Frans Hals Museum een keuze uit de verzameling maken. Komende lentemaanden is deze selectie van schilderijen uit de 17de en de 19de-eeuw in Haarlem te zien. Hieronder bevinden zich werken van bekende schilders uit de Gouden Eeuw, zoals Jan Steen en Philips Wouwerman. Ook indrukwekkende, romantische schilderijen van Barend Cornelis Koekkoek en Andreas Schelfhout komen naar Haarlem.

Werk van B.C. Koekkoek

Collectie Pescatore

De schilderijen uit Luxemburg zijn afkomstig uit de nalatenschap van Jean-Pierre Pescatore (1793-1855). Hij was aanvankelijk een tabaksfabrikant, die later als bankier zeer vermogend werd. Vanaf 1841 deed hij zijn eerste aankopen en sindsdien kocht hij regelmatig kunst, tot aan zijn dood in 1855. Zijn collectie 17de-eeuwse schilderijen is voor het grootste gedeelte aangekocht op de veiling van de collectie van baron Van Nagell van Ampsen, minister van staat, in 1851 te Den Haag. Met hulp van zijn agent P. Roos verwierf Pescatore op deze veiling zeventien schilderijen, waaronder werk van Cornelis Bega, Philips Wouwerman, Quiringh Brekelenkam, Jan de Bray, Willem Romeyn, Adam Pynacker en Adriaen van de Velde.

Een Driekoningenavond van Jan Steen verwierf Jean-Pierre Pescatore op de veiling van het bezit van Koning Willem II, die na diens dood in 1850 in Den Haag werd gehouden. De collectie van koning Willem II moest geveild worden op aandrang van zijn schuldeisers, onder wie tsaar Nicolaas I van Rusland. Pescatore verwierf op deze veiling echter voornamelijk werk van 19de-eeuwse kunstenaars, van wie koning Willem II herhaaldelijk kunst had gekocht op de verschillende tentoonstellingen van – zoals het toen heette – ‘levende meesters’. Pescatore kocht onder meer een schitterend landschap van Barend Cornelis Koekkoek, een winterlandschap van Andreas Schelfhout en een landschap met vee van Henricus van de Sande Bakhuysen.

In Haarlem zijn 31 schilderijen uit Luxemburg te zien; een weerzien met mooie kunstwerken die al meer dan 150 jaar geleden zijn geëmigreerd.