Repainting artworks

‘Het Frans Hals Museum gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om te analyseren hoe bezoekers onze website gebruiken, om het delen van inhoud op sociale media mogelijk te maken en om de inhoud en advertenties van de site af te stemmen op uw voorkeuren. Dergelijke cookies worden ook door derden geplaatst. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je hiermee akkoord. Zie onze cookie-instellingen voor een beschrijving van de cookies waarvoor wij jouw toestemming vragen.

Locatie HOF is tot 14 februari gesloten. Bezoek The Rhythm of the Night in locatie HAL van woensdag t/m zondag nu met 50% korting.

Koop tickets

Autowerke
Autowerke Autowerke



Locatie

Hal

Tijd

± 30 minuten

Tijd

± 30 minuten

Fotocollectie BMW

In de Vleeshal en de Verweyhal was van 9 september tot en met 28 oktober 2001 een grote tentoonstelling te zien van hedendaagse Europese en Amerikaanse fotografie: AutoWerke. Achtentwintig kunstenaars hebben op uitnodiging van Financial Services van de autofabriek BMW AG, foto’s, fotoseries of installaties gemaakt met het thema ‘auto’ in de ruimste zin van het woord. Sommige fotografen reageerden op aspecten verbonden met het multinationale autoconcern, anderen associeerden verder op de betekenis en waarde van de auto en de mondiale autocultuur, of op begrippen als snelheid, mobiliteit, technologie, status en productie. De resultaten zijn ambitieus, mooi, inspirerend en verrassend, maar soms ook vervreemdend en verontrustend.

 

De tentoonstelling is het resultaat van een opdracht van BMW Financial Services aan achtentwintig internationaal bekende fotografen. Een selectiecommissie, bestaande uit Duitse, Engelse en Amerikaanse kenners en critici van hedendaagse fotografie, Christa Aboitiz, Maggie McCornick, Petra Kerp, Richard Pandiscio, Jone Elissa Scherf en Dirk Snauwaert, maakte de keuze voor de kunstenaars.

De fotografen kregen als opdracht kunstwerken te maken die de producten, het beeld, het imago en de bedrijfscultuur van BMW in beeld brengen. Het was zeker niet de bedoeling van BMW dat de kunstenaars een nieuwe reclamecampagne zouden ontwikkelen. In hun uitwerking en benadering waren de kunstenaars volledig vrij. Op maar heel weinig foto’s is een BMW te zien, wel zijn er tal van verwijzingen – direct of indirect – naar auto’s, motoren, het bedrijf, de automobielproductie en de specifieke life style kenmerken die BMW vertegenwoordigt. Een aantal kunstenaars koos er zelfs voor op een persoonlijke manier inhoud te geven aan het begrip ‘car culture’.

De Kunstenaars

De deelnemende kunstenaars waren: Thomas Demand, Rineke Dijkstra, Todd Eberle, Nina Fischer & Maroan el Sani, Noritoshi Hirakawa, Candida Höfer, Tom Hunter, Sarah Jones, Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin, Glenn Ligon, Sharon Lockhart, Boris Michailov, Johannes Muggenthaler, Catherine Opie, Sophy Rickett, Ursula Rogg, Paul Seawright, David Shrigley, Bridget Smith, Hannah Starkey, Beat Streuli, Thomas Struth, Wolfgang Tillmans, Alexander Timtschenko, Gillian Wearing.

Deze kunstenaars zijn gekozen om hun duidelijke omgang met de fotografie. Hun werkvormen, culturele achtergrond en politieke stellingname zijn totaal verschillend. Die diversiteit komt tot uitdrukking in de wijze waarop de kunstenaars op de thematische opdracht gereageerd hebben. Verschillende bijdragen, zoals die van Rineke Dijkstra, Glenn Ligon en Sharon Lockhart tonen de mensen in het arbeidsproces; snelheid en technologie komen tot uitdrukking in de foto’s van Thomas Demand en het duo Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin; uitstraling en status bijvoorbeeld in het werk van Noritoshi Hirakawa, Gillian Wearing en Beat Streuli.

Ontdek meer

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3