Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Blik op Vrouwen
Blik op Vrouwen Blik op Vrouwen

Werk van Annaleen Louwes

Werk van Céline van Balen

Portretten uit de Fotocollectie

Door de eeuwen heen zijn vrouwen, van jong tot oud, door de ogen van kunstenaars bekeken en geschilderd, getekend, in beelden en meer recent in foto’s, video’s en films vereeuwigd.

De tentoonstelling Blik op vrouwen bood in veertig foto’s een intrigerend en gevarieerd beeld van vrouwenportretten, die in de periode 2001-2005 voor de collectie van het museum zijn aangekocht. Werken van onder anderen Koos Breukel, Céline van Balen, Hellen van Meene, Annaleen Louwes, Dana Lixenberg, Martine Stig, Julika Rudelius, Sarah Lucas, Tracey Moffat, Shirana Shahbazi en Juergen Teller.

Het zijn indringende, soms ontroerende, soms ook uitdagende momenten uit het scala van de portretfotografie.

Werk van Annaleen Louwes

De zwart-wit foto’s van Koos Breukel, die bewondering heeft voor Ed van der Elsken, vallen op door hun klassieke eenvoud en emotionele lading. Indringend is het portret van een overlevende van de vliegtuigramp bij Faro. Céline van Balen weet in haar portretten van kwetsbare en kansarme vrouwen grote intimiteit op te roepen. Zij fotografeert dicht op de huid en plaatst de gezichten meestal frontaal en beeldvullend. Indrukwekkend is het portret van een psychiatrische patiente met grote wijopen gesperde ogen van Annaleen Louwes, en enige verbazing ook roept ook het portret van een blozend meisje van Martine Stig op. Pubermeisjes poseren in de foto’s van Hellen van Meene, die opvallen door de uiterst zorgvuldig gekozen omgeving, houding, kleurgebruik en lichtinval. Arno Nollen fotografeert in zijn obsessieve zoektocht naar de zuiverheid en schoonheid van tienermeisjes portretten die soms kwetsbaar, soms uitdagend en vaak ontroerend naturel zijn.

Het vastleggen van vrouwen in een sociale klasse is onderwerp van verschillende kunstenaars.

De foto’s van Tracey Moffat zijn grotendeels gebaseerd op haar eigen geschiedenis in Australië en tonen de machtstrijd tussen moeder en dochter. Van Sarah Lucas zijn enkele zelfportretten uit de serie Working class hero. Bijna provocerend zijn de foto’s die Juergen Teller maakte van supermodellen: een naakte, getekende Kirsten McMenanny en een zwangere Kate Moss.

De tentoonstelling is een bloemlezing van portretten die persoonlijke en intieme verhalen vertellen.

Werk van Céline van Balen