Repainting artworks

‘Het Frans Hals Museum gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om te analyseren hoe bezoekers onze website gebruiken, om het delen van inhoud op sociale media mogelijk te maken en om de inhoud en advertenties van de site af te stemmen op uw voorkeuren. Dergelijke cookies worden ook door derden geplaatst. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je hiermee akkoord. Zie onze cookie-instellingen voor een beschrijving van de cookies waarvoor wij jouw toestemming vragen.

Locatie HAL is tijdens The Rhythm of the Night geopend van woensdag t/m zondag.

Koop tickets

Chen Chieh-Jen
Chen Chieh-Jen Chen Chieh-Jen



Still van Lingchi, Chen Chieh-Jen

Still van Lingchi, Chen Chieh-Jen

Locatie

Hal

Tijd

± 30 minuten

Tijd

± 30 minuten

Lingchi videoinstallatie

Chen Chieh-Jen (Taoyuan, 1960) geldt als een van de meest vooraanstaande kunstenaars van Taiwan. Zijn videoinstallatie Lingchi – Echoes of a Historical Photograph (2002; 25 minuten) die in De Hallen Haarlem werd getoond, is een filmische reconstructie van een terechtstelling uit 1905 in China, waarbij een man levend in stukken werd gesneden. De film is gebaseerd op een uiterst zeldzame foto van die terechtstelling die werd gemaakt door een Franse soldaat.

Chen Chieh-Jen richt zich in zijn film niet op een natuurgetrouwe weergave van deze gruwelijke gebeurtenis: de marteldood zelf is niet te zien. Wel probeert hij het ‘langzame sterven’ voelbaar in beeld te brengen. Door middel van slow motion wordt de marteling op pijnlijke wijze vertraagd. Anderzijds wordt door een close-up van de man, die in trance verkeert door de hem toegediende opium, de pijn enigszins verzacht.

Hoewel de film teruggaat op een historische gebeurtenis, zijn er ook verwijzingen naar de hedendaagse werkelijkheid. Voor Chen Chieh-Jen staat de lichamelijke ‘onttakeling’ van de veroordeelde symbool voor de situatie waarin het huidige Taiwan verkeert, als speelbal van het multi-nationale kapitaal en van globalisering. In de film wordt dat voorgesteld door verlaten fabrieksgebouwen, vervuilde terreinen en een groep zwijgende, verstomde arbeiders. Door het heden in het licht van het verleden te laten zien, wil hij duidelijk maken dat onderdrukking vele historische parallellen kent en onderdeel is van een voortdurende kringloop.

Still van Lingchi, Chen Chieh-Jen

Op de Taipei Biënnale van 2002 presenteerde Chen Chieh-Jen voor het eerst de videoinstallatieLingchi. Dit werk zorgde meteen voor veel opwinding en is sedertdien op diverse plaatsen in de wereld te zien geweest. Toen het op de FIAC (internationale kunstbeurs voor hedendaagse kunst) in Parijs werd getoond, schreef de kunstcriticus van Le Monde: “het is een gruwelijke film, maar tegelijk een van de sterkste werken die ik de laatste jaren heb gezien.”

Chen Chieh-Jen was vertegenwoordigd op prestigieuze tentoonstellingen als de Taipei Biënnale (1998 en 2002), de Biënnale van Sao Paulo (1998), de Biënnale van Venetië (1999 en 2005), de Biënnale van Kwangju in Zuid Korea (2000) en in 2001 had hij een grote solotentoonstelling in Galerie Nationale du Jeu de Paume in Parijs.

Still van Lingchi, Chen Chieh-Jen

Ontdek meer

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3