De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Cobbenhagen Hendriksen Cobbenhagen Hendriksen

Overzichtstentoonstelling huisstijl De Hallen Haarlem & nieuwe website

De Hallen Haarlem presenteerde een tentoonstelling van Cobbenhagen Hendriksen, vanaf 2007 ontwerpers van haar huisstijl. Marijke Cobbenhagen (1978, Amsterdam) en Chantal Hendriksen (1978, Delft) leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding en werken sindsdien samen. De identiteit van De Hallen Haarlem is duidelijk herkenbaar dankzij het onderscheidende karakter van hun typografie. Met de huisstijl van De Hallen waren zij finalist in de categorie ‘Beste Huisstijl’ van de Dutch Design Awards (2008) en genomineerd voor de Nederlandse Huisstijlprijs 2009. In het Paviljoen van De Hallen was een overzicht te zien van de ontwerpen die zij de afgelopen jaren voor dit museum hebben gemaakt.

Cobbenhagen Hendriksen

Elke tentoonstelling een eigen letter

Uitgangspunt voor de huisstijl van De Hallen Haarlem is dat deze op verschillende niveaus functioneert. Het museum heeft vier maal per jaar een tentoonstellingsblok van diverse exposities. Voor elk tentoonstellingsblok maakt bureau Cobbenhagen Hendriksen een nieuw en overkoepelend ontwerp met een nieuw kleurenpalet, waarbinnen de diverse presentaties een eigen letter en kleur krijgen. Hierdoor is elke tentoonstelling een op zichzelf staand geheel. Het inknippen van bestaande letters, die door deze eenvoudige ingreep heel anders ogen, geeft de huisstijl herkenbaarheid en symboliseert de twee poten waarop de identiteit van het museum steunt: de tentoonstellingen en de collectie.

Het Amsterdamse ontwerpbureau Cobbenhagen Hendriksen bestaat sinds 2004. Marijke Cobbenhagen en Chantal Hendriksen studeerden indertijd aan de Werkplaats Typografie (Master, Arnhem). Cobbenhagen volgde eerder een opleiding aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht en Hendriksen aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Zij ontwerpen voornamelijk drukwerk. Behalve voor De Hallen Haarlem werken zij overwegend voor opdrachtgevers in de culturele sector, waaronder het Nederlands Instituut voor Mediakunst en het kunsttijdschrift Tubelight, en maakten zij diverse kunstenaarsmonografieën. Andere bijzondere opdrachten van het ontwerpduo waren de postzegel ter ere van het 125-jarig jubileum van de Vereniging Rembrandt en de wervingscampagne 2006/2007 voor de Jan van Eyck Academie. Naast hun werkzaamheden als grafisch ontwerpers zijn zij beiden als docent typografie verbonden aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag.

Gelijktijdig met de opening van deze tentoonstelling werd de nieuwe website van De Hallen Haarlem gepresenteerd, naar een ontwerp van Cobbenhagen Hendriksen.