De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Courtesy Hans Kemna
Courtesy Hans Kemna Courtesy Hans Kemna

Curatoren

Xander Karskens

Een Keuze uit de Fotografie Collectie van Hans Kemna

Als eerste in een reeks presentaties van opvallende Nederlandse privéverzamelingen van hedendaagse kunst, toonde De Hallen Haarlem van 15 maart t/m 8 juni 2008 onder de titel Courtesy Hans Kemna. Een selectie uit Hans Kemna’s fotografiecollectie. Kemna, de grondlegger van de Nederlandse film- en theatercasting, begint in de jaren ’90 met het verzamelen van fotografie waarin ‘de mens’ centraal staat. Naast bekende Nederlandse fotografen, zoals Céline van Balen, Rineke Dijkstra en Hellen van Meene, verzamelt Kemna ook werk van internationale sterfotografen als Nan Goldin en Wolfgang Tillmans.

De collectie Kemna kent een aantal opvallende overeenkomsten met de lijn die De Hallen Haarlem de afgelopen jaren heeft gevolgd: zowel in het tentoonstellingsprogramma als in het aankoopbeleid heeft het museum veel aandacht geschonken aan hedendaagse fotografie. Vooral de fotografie waarin de mens centraal staat (van de ‘klassieke’ portretten van Koos Breukel tot de rauwe snapshotfotografie van Nan Goldin) is sinds 2001 een belangrijke basis voor het collectiebeleid van De Hallen Haarlem geweest.

Collectie Hans Kemna

Kemna is wereldwijd één van de belangrijkste verzamelaars van het werk van Wolfgang Tillmans, dat in deze tentoonstelling dan ook een prominente rol speelde. De Duitse fotograaf, tegenwoordig opererend vanuit Londen, nam hoogstpersoonlijk de verantwoordelijkheid voor de installatie van zijn werk. Er waren van hem meer dan 50 werken, voornamelijk op kleiner formaat, te zien.

Bij de tentoonstelling verscheen een catalogus van de hand van WassinkLundgren, vormgegeven door Kummer & Herrman. De catalogus bood een intieme, bijna voyeuristische blik in Kemna’s huiskamer in Amsterdam, waar de verzamelaar zich dagelijks omringd weet door de voor hem dierbare personages die de foto’s bevolken.

Met werk van onder anderen Phil Collins, Nan Goldin, Wolfgang Tillmans, Koos Breukel, Céline van Balen, Rineke Dijkstra, Hellen van Meene, Thomas Ruff, Albrecht Fuchs, Ed van der Elsken, Inez van Lamsweerde.