Fear in the Age of Technological Acceleration – De Hallen Haarlem Curatorenwerkbeurs
De Hallen Haarlem opende het nieuwe seizoen met de internationale groepstentoonstelling Dread – Fear in the age of technological acceleration. De tentoonstelling was samengesteld door Juha van ’t Zelfde, winnaar van De Hallen Haarlem Curatorenwerkbeurs 2013. Dread toonde werken in diverse media die op uiteenlopende wijzen angst voor de gevolgen van technologische vernieuwing verbeelden. Met o.a. Micol Assaël, James Bridle, Constant, Laurent Grasso, Roger Hiorns, Thomas Hirschhorn, Jacob Kirkegaard, Jonas Lund, Aditya Mandayam, Trevor Paglen, Sarah van Sonsbeeck en Berend Strik.
Foto: Gert Jan van Rooij
Dread is het onheilspellende gevoel waarmee ons lichaam ons waarschuwt voor mogelijk gevaar. Dit gevoel van dreiging kan door de komst van nieuwe technologieën vliegensvlug om zich heen grijpen. Via sociale netwerken als Facebook en Twitter delen we zowel ons geluk als onze angsten. Deze onmiddellijke communicatietechnologie en de wereldwijde verspreiding van informatie spelen een belangrijke rol bij de vorming én verbreiding van emoties. De angst na de aanslag tijdens de marathon van Boston is vrijwel gelijktijdig voelbaar over heel de wereld. Na 9/11 stond het beeld van de instortende Twin Towers op ieders netvlies gebrand. Sinds die aanslagen hebben overheden veiligheidsmaatregelen verscherpt, die zich echter soms ook tegen ons keren. Hoeveel vrijheid bent u bereid op te geven voor een gevoel van zekerheid?
Foto: Gert Jan van Rooij
De tentoonstelling verkende hoe kunstenaars de angst voor een onzekere toekomst aangrijpen als vruchtbare bron voor hun werk. Een aantal werken ging in op de angst voor de schadelijke gevolgen van nieuwe technologieën, zoals het gevoel dat je bespioneerd wordt door drones en of bespioneerd via internet. Soms is dread hierbij zelfs fysiek voelbaar. Andere bijdragen waren meer persoonlijk en poëtisch van aard, en boden hoop om angst te overwinnen. Samen vormden alle werken een overzicht waarin dread als scheppende kracht voor hedendaagse kunst zichtbaar werd.
Foto: Gert Jan van Rooij