Een Gedeelde Fascinatie
Een Gedeelde Fascinatie Een Gedeelde Fascinatie

Salomon de Bray, De koningin van Sheba voor de tempel van koning Salomo in Jeruzalem, 1657, Frans Hals Museum. Aangekocht in 2011 met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Kruger Fonds) en de Mondriaan Stichting. Foto: Arend Velsink

Pieter Jansz Saenredam, Interieur van de Nieuwe Kerk te Haarlem, 1652, Frans Hals Museum. Met dank aan Vereniging Rembrandt. Foto: Margareta Svensson

Vereniging Rembrandt x Frans Hals Museum

Het Frans Hals Museum krijgt voor het versterken van zijn collectie al ruim honderd jaar steun van de Vereniging Rembrandt. In 2011 kocht het museum met hulp van de leden van de Vereniging Rembrandt het schilderij De Koningin van Sheba voor de Tempel van Salomo door de Haarlemse kunstenaar Salomon de Bray (1597-1664). Dit schilderij vertelt over de fascinatie van 17e-eeuwse architecten voor een legendarisch Bijbels bouwwerk.

Bijbelse architectuur in Haarlem

In de 17e eeuw gold De Tempel van Salomo voor veel Nederlandse bouwmeesters als het ideaalbeeld van de architectuur. Volgens de Bijbel kreeg Koning Salomo van God zelf aanwijzingen over de vorm en maten van zijn nieuwe tempel. Symbolische vergelijkingen met dit oudtestamentische bouwwerk werden in Nederland vooral rond het midden van de 17e eeuw populair. In die tijd loopt de Tachtigjarige Oorlog ten einde. In het Bijbelse verhaal liet Koning Salomo deze tempel bouwen in een periode van vrede waarin het ‘ware’ geloof zegevierde. Een idee dat 17e-eeuwse Nederlandse leiders in hun eigen tijd ook graag verkondigden.

Als kunst je lief is

Duizenden museumbezoekers hebben als lid van de Vereniging Rembrandt meebetaald aan de hier uitgelichte aankoop. Net als aan de meer dan tachtig verbluffende museumaankopen van de afgelopen tien jaar die t/m 3 februari 2019 zijn te bewonderen in de tentoonstelling Als kunst je lief is in het Kröller-Müller Museum. Naast die grote tentoonstelling zijn er in verschillende Nederlandse musea kleinere satellietpresentaties, waar dit er één van is. De presentatie wordt getoond in de ‘pronkkamer’ in Hof. Toegang is alleen mogelijk met een ticket voor Frans Hals en de Modernen.