Een Ontdekking
Een Ontdekking Een Ontdekking

De Ontdekking in de Regentenkamers

In de Regentenkamers van het Frans Hals Museum

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en Instituut Collectie Nederland hebben dit voorjaar onderzoek gedaan naar de oorspronkelijke kleur van de wandbetimmeringen van de twee regentenkamers die zich nog in het Frans Hals Museum bevinden. Zij kwamen tot de bijzondere ontdekking dat de kamers oorspronkelijk een roodbruine kleur moeten hebben gehad.  Bezoekers kunnen vanaf 26 november de opnieuw geschilderde en ingerichte Regentenkamers weer bezoeken en een uitleg over de ontdekkingen van het kleurenonderzoek zien.

Het Frans Hals Museum is sinds 1813 gevestigd in het Oudenmannenhuis in Haarlem. In het oudste deel van het gebouw uit 1609 bevinden zich nog twee regentenkamers. In deze kamers vergaderden tot 1810 regenten en regentessen van het Oudemannenhuis. Ze zijn in 1754 -1755 voorzien van nieuwe wandbetimmeringen en kasten in de toen zo geliefde Rococostijl.

De onderzoekers* ontdekten dat de zalen (9 & 10) in de achttiende eeuw niet een lichtgroene, maar een diepe roodbruine kleur hadden. Een onverwachte vondst want tot nu toe is men ervan uitgegaan dat er in de 18de-eeuw vooral veel pastelkleuren werden gebruikt.

Het sierlijke, 18de-eeuwse interieur blijkt vrijwel geheel in originele staat te zijn overgeleverd – wat zeldzaam is. Alleen de toegangsdeur in zaal 9 is verplaatst. De roodbruine kleur was bedoeld als imitatie van het kostbare mahoniehout. Een reconstructie van de oorspronkelijke verflaag geeft een indruk van de originele kleur. Op de schouw zijn de originele en latere verflagen op twee plaatsen bloot gelegd. Voor bezoekers is er een uitleg over het onderzoek door middel van een digitale presentatie.

De Ontdekking in de Regentenkamers