Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Erkka Nissinen
Erkka Nissinen Erkka Nissinen

Curatoren

Xander Karskens

God or terror or retro dog

Zwaarmoedige ernst en lichtvoetige stunteligheid karakteriseren het werk van Erkka Nissinen. De Hallen Haarlem presenteert dit voorjaar de eerste museale solotentoonstelling van dit spraakmakend jong talent. De Finse kunstenaar is een van de origineelste stemmen in de hedendaagse beeldende (video)kunst. In zijn werk koppelt hij droogkomische humor en naïeve muzikaliteit aan grote filosofische thema’s. Nissinens videowerk is in visueel opzicht verbluffend vindingrijk: zijn losse do-it-yourself-acteermethode combineert hij met de glanzende beeldtaal van HD video en computeranimatie tot een excentrieke en onnavolgbare mix.

Nieuw Werk

Naar aanleiding van deze solotentoonstelling gaat Nissinen een eigenzinnig gesprek aan met een voor het publiek grotendeels onbekend deel van de collectie moderne kunst van het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem. Nissinen realiseert in het kader van God or terror or retro dog een nieuwe, site-specifieke licht- en geluidsinstallatie. Schilderijen en sculpturen die hij uit het depot opdiepte, combineert hij tot een absurdistische, verhalende installatie, waarin de kunst nieuw leven wordt ingeblazen. Naast dit nieuwe werk, dat in het openingsweekend door de kunstenaar met een performance wordt geactiveerd, toont God or terror or retro dog een select overzicht van zijn recente videowerk. Hierin mixt hij de glanzende beeldtaal van HD video en opzettelijk onhandige 3D-computeranimatie met ouderwetse verkleedpartijen en creëert zo een uniek universum, ergens tussen Beckett, de Teletubbies en Little Britain in.

Werkwijze

Erkka Nissinen (1975, Helsinki) is zeer geïnteresseerd in alternatieve geschiedenissen. Hij zoekt naar afwijkingen, naar momenten van instabiliteit of falen, en probeert daarmee vaste aannames onder druk te zetten. Voor zijn recente werken gebruikt de kunstenaar palindroom-titels ̶ woorden of zinnen, die zowel voor- als achteruit gelezen kunnen worden. Deze titels verwijzen naar de cyclische, van-begin-naar-eind-en-weer-terug-ideeën die veel van zijn werken kenmerken.
Nissinen woont en werkt in Hong Kong en New York. De afgelopen tien jaar heeft hij gewijd aan een consistent oeuvre van absurdistische video’s en performances. In de periode 2007-2008 volgde hij een residency aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam.
Nissinens videoinstallatie Tilaa massa tilassa massa litassa maalit: ali tila (Material Conditions / Inner Spaces)(2013) is onderdeel van de museumcollectie. Dit werk is een schenking van het Andaz Hotel aan het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem en Stedelijk Museum Amsterdam en was in 2014 te zien in De Hallen Haarlem, in de internationale groepstentoonstelling Superficial Hygiene.