Evelyn Taocheng Wang
Evelyn Taocheng Wang Evelyn Taocheng Wang

Solotentoonstelling: Allegory of Transience

De Hallen Haarlem presenteerde de eerste museale solotentoonstelling van de Chinese kunstenaar Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, 1981) in Nederland. Wang behandelt thema’s als identiteit, gender en culturele
stigma’s – onderwerpen die in het hedendaagse Europa steeds relevanter zijn. Wat betekent het om Chinees, of juist Nederlander te zijn? Man, vrouw, of transgender? Deze vragen benadert Wang vanuit autobiografische verhalen en fantasieën: ontmoetingen, observaties en gesprekken uit het dagelijks leven vormen het vertrekpunt voor haar werk. Voor Allegory of Transience maakte ze twee nieuwe installaties, waarin ze oude kunst verbond met het hedendaagse.

Tentoonstelling

Allegory of Transience vertrekt vanuit haar fascinatie voor Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw. Tijdens haar jeugd in China fungeerde die Hollandse kunst als pars pro toto voor de hele Westerse kunstgeschiedenis. Eenmaal in Europa aangekomen, bleek dat beeld te botsen met de realiteit. In de twee nieuwe installaties die Wang voor Allegory of Transience maakte, verbindt de kunstenaar persoonlijke observaties en ervaringen met haar interesse in de representatie van gender en seksualiteit in de Europese kunstgeschiedenis. Op basis van onderzoek naar de collectie oude kunst van het Frans Hals Museum en historische locaties in Haarlem, zoals de begijnhofjes, creëerde Wang onder andere een tulpentuin, en een videoinstallatie waarin het idee van klassieke schoonheid onder de loep wordt gelegd.

Autobiografisch

In december 2016 won Wang de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. Ze verwerkte een televisie-interview dat ze hiervoor aflegde in een nieuwe video, die hier in Haarlem in première ging. Eveneens in dat jaar won Wang de Dorothea von Stettenprijs (een belangrijke Duitse aanmoedigingsprijs voor jonge kunstenaars) met haar serie Massage Near Me, waarin ze haar ervaringen uit een Chinese massagesalon op de Amsterdamse Wallen verwerkte. Ze verbond hierin openhartige persoonlijke verhalen over haar massage-praktijk met de
lichaamscultus uit de klassieke Europese oudheid.

Biografie

Evelyn Taocheng Wang woont en werkt in Amsterdam. Voordat ze verhuisde naar Europa om haar kunstopleiding voort te zetten (Städelschule in Frankfurt en De Ateliers in Amsterdam), werd Wang opgeleid in traditionele Chinese schilderkunst. De afgelopen jaren ontwikkelde ze een meer conceptuele werkwijze, waarin haar achtergrond een belangrijke rol speelt en waarin ze een breed scala aan artistieke middelen inzet: van tekeningen en sculpturen tot performance en video. De Hallen Haarlem toonde in 2014-15 werk van Wang in een groepstentoonstelling.

Frans Hals Museum

Wang breidt haar domein uit tot in het Frans Hals Museum, waarin ze met de videoreeks A Home Made Travel MV Series een exotiserende blik op de Waddeneiland werpt in het kader van de reeks ‘Nieuw & Oud’