Frans Hals Frans Hals

Een Vrolijk Boerengezelschap, Johannes Hals

Hof

Een Schildersfamilie

Frans Hals was niet de enige van de familie Hals die schilderde. Twee broers van hem, Joost en Dirck, waren eveneens kunstschilder. Dan had Frans nog liefst vijf zonen, én een schoonzoon (Pieter van Roestraeten), die schilderden. En zijn broer Dirck had een schilderende zoon Anthonie. Frans en Dirck waren ongetwijfeld de grootsten, maar het werk van de anderen was soms ook heel vakkundig. Een presentatie in de Foyer van het museum geeft met veertien werken een kleine indruk van een grote schilderende familie.

Schilderen ging in de 17de eeuw veelal van vader op zoon (of dochter, soms). Net als beoefenaars van andere beroepen gaven kunstschilders hun vaardigheden en klandizie door aan hun kinderen. Frans Hals gaf zijn zonen teken- en schilderlessen, en deze hielpen hem in het atelier. De meesten lijken vooral aardig maakwerk ‘om den brode’ te hebben gemaakt, zoals zoveel schilders toen. Van hoog niveau zijn in elk geval wel diverse stillevens en genrestukken die schoonzoon en oud-leerling Pieter van Roestraeten maakte. Frans’ jongere broer Dirck maakte knap geschilderde feestende gezelschappen. Het Frans Hals Museum bezit van de meeste van de genoemden wel een of meer werken.

Een Vrolijk Boerengezelschap, Johannes Hals