Frans Hals Lezing

Het graf van Frans Hals in de Grote of St.-Bavokerk, Haarlem

Eric Jan Sluijter

Gerdien Verschoor

De tweejaarlijkse Frans Hals Lezing is sinds 1 september 2016 een nieuwe traditie. 350 jaar geleden werd Frans Hals op die dag begraven in de Grote of St.-Bavokerk in Haarlem.

Reden voor het Frans Hals Museum om de actualiteit van een van drie Groten van de Gouden Eeuw te eren met een lezingenavond in de kerk waar Hals begraven ligt. Deze zal vanaf 2016 tweejaarlijks plaatsvinden.

Het graf van Frans Hals in de Grote of St.-Bavokerk, Haarlem

Het evenement is een tweeluik, en kenmerkt zich door twee heel verschillende onderdelen. Een wetenschappelijk betoog (voor publiek toegankelijk) door een gerenommeerd academicus over een aspect van het werk van Frans Hals. Dit betoog wordt gevolgd door een nieuw verhaal van een fictieschrijver over het leven (of een werk) van de Haarlemse vernieuwer.

Programma

De avond begon met een welkomstwoord door Ann Demeester, directeur van het Frans Hals Museum (en De Hallen Haarlem).

Het wetenschappelijk deel van de eerste Frans Hals Lezing werd ingevuld door emeritus-hoogleraar Eric Jan Sluijter. In zijn lezing getiteld Frans Hals in the 21st Century ging hij in op nieuwe ontwikkelingen in het onderzoek naar Frans Hals. De lezing vond plaats in het Engels en is hier terug te lezen.

Eric Jan Sluijter

Het fictieve verhaal werd geschreven en verteld door Gerdien Verschoor. Zij is auteur en kunsthistoricus. In 2011 debuteerde zij met de roman De draad en de vliegende naald, gevolgd door haar tweede roman, De kop van Oskar Wronski. Momenteel werkt ze aan een non-fictieboek over de Poolse gravin Karolina Lanckorońska, die in 1994 twee Rembrandts schonk aan het Koninklijk Paleis in Warschau. Haar lezing vond plaats in het Nederlands en is hier terug te lezen.

Tussen de twee lezingen vond een muzikaal intermezzo plaats door het Frans Hals Kwartet.

Gerdien Verschoor