De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Frans Hals Lezing 2020 – online
Frans Hals Lezing 2020 – online Frans Hals Lezing 2020 – online

Detail uit Officieren en onderofficieren van de St. Jorisschutterij. Frans Hals. 1639.

Schutters van wijk XI onder leiding van kapitein Reynier Reael, Bekend als ‘De Magere Compagnie’. Frans Hals, Pieter Codde, 1637. Bruikleen van Rijksmuseum Amsterdam.

CODART

VriendenLoterij

Wees er bij via Zoom!

Op 1 september 2016 was het 350 jaar geleden dat Frans Hals werd begraven in Grote of St. Bavokerk in Haarlem. Ter herdenking van deze gebeurtenis organiseert het Frans Hals Museum sindsdien op die locatie elke twee jaar de Frans Hals Lezing. Op 1 september 2020 is de derde editie, in samenwerking met de internationale netwerkorganisatie voor conservatoren van Nederlandse en Vlaamse kunst, CODART.

Dit jaar vindt de lezing online plaats. Sprekers zijn Dr. Norbert Middelkoop en Prof. Dr. Steven Nadler. Na afloop van de lezingen is er ruimte voor vragen. De online bijeenkomst start om 16.00 uur, is in het Engels en wordt begeleid door Marrigje Rikken, Hoofd Collecties van het Frans Hals Museum en CODART-lid.

Norbert Middelkoop

Norbert Middelkoop is Conservator Schilderijen, Prenten en Tekeningen in het Amsterdam Museum en lid van CODART sinds de oprichting in 1998. In 2019 verdedigde hij zijn promotieonderzoek getiteld Schutters, gildebroeders, regenten en regentessen. Het Amsterdamse corporatiestuk.

Op dit moment is hij parttime verbonden aan het Frans Hals Museum in verband met Frans Hals – Alle schuttersstukken, vanaf 19 september aanstaande te zien zijn in het Frans Hals Museum Hof.

Norbert Middelkoop zal in zijn lezing praten over ‘De Magere Compagnie’, Frans Hals’ enige Amsterdamse schuttersstuk dat dankzij een bijzondere bruikleen van het Rijksmuseum Amsterdam voor het eerst in 60 jaar weer naar het Frans Hals Museum komt, en daarmee alle schuttersstukken van Hals bij elkaar brengt.

Steven Nadler

Steven Nadler is de William H. Hay II Professor of Philosophy en Evjue-Bascom Professor of Humanities at the University of Wisconsin–Madison. Hij is de auteur van onder andere Rembrandt’s Jews (2003), waarmee hij genomineerd werd voor de Pulitzer Price; Spinoza: A Life (1999), waarmee hij de Koret Jewish Book Award heeft gewonnen; en The Philosopher, the Priest and the Painter: A Portrait of Descartes (2013).

Nadler zal vertellen over de problemen, uitdagingen, vragen en obstakels bij het samenstellen van een biografie over Frans Hals.

Aanmelden

De lezingen zijn live te zien op dinsdag 1 september 2020, tussen 16.00 en 17.00 uur via Zoom. Deelname is gratis na registratie. Klik hier om je te registreren via Zoom.
Na registratie ontvang je een link waarmee je kunt deelnemen.

Heb jij de Frans Hals Lezing gemist, maar wil je hem graag terugkijken? Dat kan!