Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Frans Hals Lezing
Frans Hals Lezing Frans Hals Lezing

Frans Hals, Portret van Jacobus Hendricksz Zaffius, ca. 1611

Foto: Maarten Nauw

De tweejaarlijkse Frans Hals Lezing is sinds 1 september 2016 een nieuwe traditie. 350 jaar geleden werd Frans Hals op die dag begraven in de Grote of St.-Bavokerk.

Reden voor het Frans Hals Museum om de actualiteit van een van drie Groten van de Gouden Eeuw te eren met een lezingenavond in de kerk waar Hals begraven ligt. Het evenement is een tweeluik: een lekenlezing van een gerenommeerd academicus over een aspect van het werk van Frans Hals, gevolgd door een nieuw verhaal van een fictieschrijver over het leven (of een werk) van de Haarlemse vernieuwer. Dit jaar vervullen conservator Dennis Weller en auteur Kristien Hemmerechts de eervolle taak. Het muzikale intermezzo wordt gespeeld door Nelleke Boor, Hanna Sohn en Nozomi Akamatsu.

Frans Hals, Portret van Jacobus Hendricksz Zaffius, ca. 1611

“Fictie en non-fictie zijn geen strikt gescheiden entiteiten. Het museum onderwijst maar het verbaast, ontroert en verwondert eveneens. Het is een feitenfabriek maar ook een plek waar de verbeelding wordt geprikkeld om grillig en afwijkend te zijn”, aldus directeur Ann Demeester.

Dr. Dennis Weller

De populairwetenschappelijke lezing komt voor rekening van Dr. Dennis Weller, curator Northern European Art bij het North Carolina Museum of Art in Raleigh. Weller promoveerde op zijn proefschrift over de Haarlemse schilder Jan Miense Molenaer en werkte o.a. in het Metropolitan Museum of Art in New York en voor The Burlington Magazine. Hij droeg bij aan diverse publicaties over kunstenaars uit de Gouden Eeuw en aan een onderzoek naar de aanwezigheid van het werk van Frans Hals in Amerika voor het Center for the History of Collecting, The Frick Collection, New York.
De lezing van Dennis Weller werd in het Engels gegeven. Een Nederlandse vertaling was beschikbaar.

Kristien Hemmerechts

Het fictieve verhaal wordt geschreven en verteld door de Belgische auteur Kristien Hemmerechts. Voor de tweede Frans Hals Lezing ensceneert ze een ontmoeting tussen Frans Hals en Jacobus Zaffius, een door Hals geportretteerde katholieke geestelijke (zie afbeelding). Van Hemmerechts verschenen vele romans (reisverhalen, verhalenbundels en essays). Naast docentschappen en gastdocentschappen bij diverse universiteiten schrijft Hemmerechts al jaren regelmatig recensies over Engelstalige literatuur voor Vlaamse en Nederlandse kranten.
De lezing van Kristien Hemmerechts was in het Nederlands, en een Engelse vertaling is beschikbaar.

Beide lezingen zijn na te lezen, aan de rechterkant van deze pagina onder download.

Bestel nu je ticket

Kaarten kosten €7,50 en kunnen hier besteld worden. Vrienden van het museum krijgen korting en betalen slechts €5 per persoon. Zij dienen naast het ticket ook hun Vriendenpas mee te nemen naar de lezing.

Deuren open: 19:30 uur
Start: 20 uur

Let op: dit evenement vindt niet plaats in het museum, maar in de Grote of St.-Bavokerk.