Gerrit van Dijk

Curatoren

Xander Karskens

Gerrit van Dijk was here

In De Hallen Haarlem was de serie Zeek (2005 – .. ) van Haarlemmer Gerrit van Dijk (1938, Uden) te zien. Van Dijk, internationaal bekend als animatiefilmer, fotografeert zichzelf al vijf jaar tijdens zijn toiletbezoek op zijn reizen naar locaties in binnen- en buitenland. Een selectie uit deze duizenden foto’s was chronologisch geprojecteerd in het Kabinet van De Hallen Haarlem.

Gerrit van Dijk studeerde aan de Academie voor Kunst en Architectuur in Tilburg en begon zijn carrière als schilder. Tijdens de jaren zeventig maakte hij de overstap naar animatiefilms, waarmee hij op het snijvlak tussen schilderkunst en animatie opereert. Voor het Frans Hals Museum maakte hij de filmFrieze Frame, waarin hij 39 schilderijen uit de collectie tot leven wekte en in elkaar liet overvloeien. Hij ontving voor deze en zijn andere animatiefilms verschillende (inter)nationale prijzen, waaronder de Gouden Beer en het Gouden Kalf.

Zeek, Gerrit van Dijk

In 2005 begint hij op zijn reizen zichzelf te fotograferen tijdens het toiletbezoek. Met een gewone camera en zonder statief fotografeert hij zichzelf met de zelfontspanner. Een wasbak, vensterbank of richel dient soms als ondersteuning. Het beeld is steeds vrijwel hetzelfde: Van Dijk draagt altijd een zwart pak met zwarte hoed, de foto’s zijn op de rug genomen. Door de serialiteit van de foto’s, die ook kenmerkend is voor animatiebeelden, gaan de details ervan meer opvallen. Zo zijn er verschillen in de belichting en variëren de interieurs van café tot kantoorpand, of van vliegtuig tot bij iemand thuis. Een alledaagse handeling wordt door Van Dijk tot een speciaal moment gemaakt – als het ware een onderwerp van een vakantiekiekje. Aan de onderschriften ziet de toeschouwer naar welke plaatsen de animatiefilmer in zijn carrière tijdens de jaren 2005 tot 2010 zoal is afgereisd. Dit varieert van Rotterdam tot Haarlem, Havana tot Washington D.C., Moskou tot Praag.