Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Guido van der Werve Guido van der Werve

Still uit Nummer Acht, Guido van der Werve

Nummer Acht – Everything is going to be alright

De ontroerende en spectaculaire film Nummer acht – Everything is going to be alright van de jonge kunstenaar Guido van de Werve werd van 1 december 2007 tot en met 2 maart 2008 doorlopend vertoond in De Hallen Haarlem. Vooral voor dit werk, en voor Nummer zeven – The day I didn’t turn with the worldontving van de Werve onlangs de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2007.

Als enige museum heeft De Hallen Haarlem (onderdeel van het Frans Hals Museum) reeds werken van Van de Werve aangekocht, waaronder enige maanden geleden Nummer acht. In die film loopt de kunstenaar als een kwetsbare gestalte over de bevroren poolzee, op tien meter afstand gevolgd door een imposante ijsbreker. Met de blik op oneindig vervolgt hij stoicijns zijn pad, terwijl onder zijn voeten de barsten in het ijs schieten.

De film blijft branden op het netvlies van de kijker: waar de ijsbreker eerst een enorme dreiging vormt voor de eenzame wandelaar, lijkt hij later juist een indrukwekkende beschermengel van deze nietige mens te worden.

De jury rekent dit werk nu al tot de klassiekers binnen de Nederlandse actuele kunst: “Het heeft de helderheid van Mondriaan.” De werken zijn “een combinatie van de schilderijen van Casper David Friedrich, het werk van Bas Jan Ader en de films van Charlie Chaplin.”

Still uit Nummer Acht, Guido van der Werve