Hamid el Kanbouhi

Curatoren

Xander Karskens

La Vache Qui Rit

Dit voorjaar toonde De Hallen Haarlem de solotentoonstelling La Vache Qui Rit van de Nederlands-Marokkaanse kunstenaar Hamid el Kanbouhi. Hij sloot zijn residency aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam in 2011 af met de performance en ruimtevullende installatie Casting. Ook zijn nieuwe project La Vache Qui Rit is een ‘performatieve’ installatie, speciaal gemaakt voor de tentoonstellingsruimte. La Vache Qui Rit was te zien van 16 maart tot en met 3 juni 2012. Gelijktijdig met deze tentoonstelling waren ook video-installaties van Charles Atlas en collectieaanwinsten in De Hallen Haarlem te zien.

Tekenen vormt de basis van het werk van Hamid el Kanbouhi (Larache, Marokko, 1976). Of hij nu sculpturen van klei of een schildering maakt, het vertrekpunt ligt altijd in een schets of tekening. Soms staan de tekeningen op zichzelf, in andere gevallen maken ze deel uit van een installatie, zoals in La Vache Qui Rit. In deze speciaal voor De Hallen gemaakte installatie combineert de kunstenaar tekeningen met sculpturale elementen tot een ruimtevullend werk, dat op verschillende momenten door performances tot leven komt.

Werkwijze

Hamid el Kanbouhi put inspiratie uit alledaagse situaties of vreemde ontmoetingen en vertaalt deze personen en gebeurtenissen in beelden. Ook vraagt El Kanbouhi mensen die hij toevallig ontmoet om te participeren in een performance. Toeval, speelsheid en een voortdurende zoektocht naar onbekende wegen vormen de kern van zijn werkwijze.

Eerder werk: Casting

In de door hem genoemde ‘performatieve installaties’ speelt de kunstenaar met de toeschouwer. Zo daagde hij met de installatie Casting, zijn eindpresentatie aan de Rijksakademie in 2011, het publiek uit door de rollen om te draaien: niet het werk, maar de toeschouwers werden gekeurd. De bezoeker werd door een driekoppige jury hardop beoordeeld op zijn uiterlijke voorkomen. Zo werd de kritische blik van de bezoeker beantwoord met een wellicht even kritische blik van de juryleden. De installatie met grote schilderijen en tekeningen van onder meer nonnen, moslima’s, pin-ups, gebodypainte modellen en immigranten liet de toeschouwer stilstaan bij deze vreemde smeltkroes van verschillende werelden en culturen.