De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Blik op Haarlem
Blik op Haarlem Blik op Haarlem

Gerrit Berckheyde, De Grote Markt te Haarlem met de Grote of St. Bavokerk, 1696, Frans Hals Museum, Haarlem, in langdurig bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Curatoren

Norbert Middelkoop

VriendenLoterij

Vereniging van Vrienden van het Frans Hals Museum

Stichting Zabawas

en een particuliere stichting

Gratis audiotour met stemmen uit de stad

beschikbaar in het Nederlands en Engels

Ruisdael – Berckheyde – Van Goyen

Bijzondere Haarlemse stadsgezichten uit de 17de eeuw voor het eerst samen te zien in het Frans Hals Museum

Haarlem is al eeuwenlang een geliefd onderwerp voor schilders. De vergezichten met de Bavokerk aan de horizon waren in de 17de eeuw zó populair dat ze zelfs een eigen naam kregen: Haarlempjes. Deze Haarlempjes en andere bijzondere stadsgezichten zijn nu te zien in de eerste tentoonstelling ooit gewijd aan het 17de-eeuwse Haarlemse stadsgezicht.

Het Frans Hals Museum verklaart met Blik op Haarlem openlijk de liefde aan Haarlem en het omringende landschap, gezien door de ogen van toonaangevende schilders als Jacob van Ruisdael, Jan van Goyen, Gerrit Berckheyde en vele anderen.

Ervaar zelf de aantrekkingskracht die de stad had en nog altijd heeft. Ontdek hoe het landschap en de stad zijn veranderd en ga naar huis met een nieuwe blik op Haarlem.

Tegelijkertijd met de tentoonstelling in het Frans Hals Museum is in ABC Architectuurcentrum de tentoonstelling Blik op Haarlem –  zand – water – vest – stad te zien, over de stedelijke ontwikkeling van Haarlem. Daarbij vormen de schilderijen van de 17de-eeuwse schilders uit de tentoonstelling in het Frans Hals Museum steeds het uitgangspunt. Meer informatie architectuurhaarlem.nl

Bekijk de teaser
Fotowedstrijd

Deel jouw blik op Haarlem en wie weet is jouw foto straks te zien in de tentoonstelling. Doe mee met de fotowedstrijd via franshalsmuseum.nl/jouwblik

Meedoen met de fotowedstrijd
Lezingen

Op 15 oktober en 19 november organiseert het museum lezingen over de tentoonstelling. Tijdens de lezing van conservator Norbert Middelkoop ontdek je het 17de-eeuwse Haarlem als ideale plek om te wonen en te werken aan de hand van werk van toonaangevende schilders als Ruisdael, Berckheyde en Van Goyen. Helaas zijn de tickets voor de lezingen uitverkocht.

Meer info lezingen
Rondleidingen

Een ervaren rondleider van het Frans Hals Museum leidt je rond langs topstukken uit de tentoonstelling Blik op Haarlem en uit de vaste collectie van het museum.

Op zondagmiddagen ontdek je korte kunstverhalen tijdens Verhaal op Zaal.

Reserveer een rondleiding
Activiteiten voor kinderen

In de herfst- en kerstvakantie kun je meedoen met speciale activiteiten voor kinderen naar aanleiding van de tentoonstelling. Ontdek meer over de stad Haarlem én elkaar met de familietour of zet jezelf in een stadsgezicht tijdens de creatieve fotoworkshop.

Familietour Fotoworkshop

Bekijk het fotoverslag van de opening van de tentoonstelling via de button hieronder.

Fotoverslag opening