Een Filminstallatie van Arnoud Holleman
Van 25 februari t/m 21 juni is de nieuwe filminstallatie Hommage van Arnoud Holleman te zien in het Frans Hals Museum. Sinds 2008 wordt er in het museum een levendige dialoog gevoerd tussen oude meesters en kunstenaars van nu. Kunstenaar Arnoud Holleman (Haarlem, 1964) gaat hierin een stap verder. In de Schutterszaal realiseert hij een film waarin ‘het kijken’ centraal staat. De wereldberoemde schuttersstukken van Frans Hals vormen het decor voor een ensemble van 18 acteurs én een selectie van sculpturen van o.a. Mari Andriessen, Han Wezelaar en Charlotte van Pallandt.
Arnoud Holleman, Hommage
Holleman gaat ervan uit dat we in deze tijden van visuele overdaad, spaarzaam en voorzichtig met beeld moeten omgaan. Hij refereert vaak aan bestaande beelden uit hoge en lage beeldcultuur, met een voorliefde voor vergeten of clandestiene beelden. Door ze van nieuwe betekenissen te voorzien stelt hij vragen over auteursrecht – van wie is een beeld eigenlijk? – en de status van het kunstbeeld – waar bevindt zich de scheidslijn tussen populaire beeldcultuur en kunst?
Hommage heeft een lange voorgeschiedenis. In 1997 bewerkte Holleman de film Musée Hom (1994) van de Franse pornoregisseur J.D. Cadinot. Holleman ontdeed de film, die zich afspeelt in een fictief museum, van alle expliciete seksscènes. Deze bewerking werd succesvol vertoond in musea, maar Cadinot verzette zich tegen hergebruik van zijn materiaal. Hommage is Holleman’s antwoord op de ontstane impasse en heeft geresulteerd in een gelaagd spel van kijken en bekeken worden.
Deze nieuwe film is in samenwerking met het Frans Hals Museum geproduceerd en aangekocht voor de verzameling. Het is het eerste hedendaagse site-specifieke werk dat in het Frans Hals Museum wordt gerealiseerd als onderdeel van een permanent gesprek tussen oude, moderne en actuele kunst.
Arnoud Holleman, Hommage