Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Humor Humor

Curatoren

Antoon Erftemeijer

Van Toorn Scholten Stichting

101 jaar lachen om kunst

Het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem toonde op beide locaties van het museum de omvangrijke tentoonstelling Humor. 101 jaar lachen om kunst. Deze illustreerde hoe kunstenaars humor als inspiratiebron hanteerden. Sinds de komst van dada in 1916 speelt humor een grote rol in de kunst,wat heeft gezorgd voor een nieuwe, frisse wind binnen de vaak ernstige en hoogdravende kunstwereld. In De Hallen Haarlem waren voorbeelden te zien van Nederlandse humoristische kunst: niet alleen uit de dadaïstische beweging, maar ook uit surrealisme, popart en Fluxus, aangevuld met humoristische werken uit de hedendaagse kunst. In het Frans Hals Museum stonden vooral karikaturen van en parodieën op beroemde kunstwerken centraal.

De zomertentoonstelling Humor. 101 jaar lachen om kunst past binnen het thema humor dat het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem in 2017 losjes hanteert in de programmering. De tentoonstelling bevatte een ruime keuze aan schilderijen, grafiek, fotografie, films en ruimtelijke werken. Het was de elfde zomertentoonstelling die zich nu voor het eerst over beide locaties verdeelde.

Frans Hals Museum

In de locatie De Hallen Haarlem was de tentoonstelling opgezet in de geest van dada. Het dadaïsme of dada was een rebelse kunstbeweging die met veel lawaai en humor protesteerde tegen de burgercultuur en de Eerste Wereldoorlog. De beweging duurde kort, maar de geest van dada bleef levend. Humor, speelsheid en absurdisme speelden daarna evenzeer een rol bij surrealisme, popart en vooral Fluxus in de jaren 1960. Zeker in veel hedendaagse kunst zien we dat humor even sterk aanwezig is als ernst. De tentoonstelling omvatte werken van J.H. Moesman, Pieter Engels, Wim T. Schippers, Woody van Amen, Teun Hocks, Midas Zwaan en vele anderen.

In het Frans Hals Museum stonden, onder de titel Lachen om kunst, karikaturen van en parodieën op beroemde kunstwerken centraal. In het kielzog van de rebelse dadaïst Marcel Duchamp, die ooit een reproductie van de Mona Lisa voorzag van een snor en een baardje, maakten onder anderen Herr Seele en Kamagurka, Ger van Elk, Lucassen, Peter Pontiac en Gerrit van Dijk hún geestige varianten op klassieke, schijnbaar onaantastbare meesterwerken.