Jan van Scorel Jan van Scorel

Restauratoren Jessica Roeders en Jorinde Koenen aan het werk

Een Hemelse Ontdekking

Van 14 november 2015 t/m 13 maart 2016 besteedt het Frans Hals Museum speciale aandacht aan de periode dat de schilder Jan van Scorel (1495 – 1562) in Haarlem werkte. Aanleiding voor de presentatie Jan van Scorel – Een hemelse ontdekking is de restauratie van en het onderzoek naar één van Van Scorels belangrijkste schilderijen uit zijn Haarlemse periode: De doop van Christus. In de kleine tentoonstelling worden talrijke nieuwe gegevens over het schilderij uitgelicht. Zo bleken onder oude overschilderingen diverse elementen schuil te gaan, waaronder het gezicht van God de Vader.

Jan van Scorel in Haarlem

Gedwongen door politieke onrust in Utrecht was Scorel in 1527 naar Haarlem uitgeweken. De korte periode tot 1530 dat hij in de Spaarnestad verbleef en er zijn atelier bestierde was buitengewoon belangrijk voor de ontwikkeling van de Haarlemse schilderkunst. In Italië had Jan van Scorel als eerste Hollandse schilder de kunst van de Renaissance leren kennen. Hij bracht de bijzondere vernieuwingen van de Italiaanse kunst naar Haarlem. In Scorels Haarlemse atelier waren leerlingen en assistenten werkzaam, onder wie de ambitieuze Maarten van Heemskerck. Het belang van Jan van Scorel voor de ontwikkelingen in de Hollandse schilderkunst van de zestiende eeuw kan moeilijk worden overschat.

Restauratoren Jessica Roeders en Jorinde Koenen aan het werk

Tentoonstelling

Jan van Scorels De doop van Christus wordt voor het eerst sinds lange tijd weer getoond zonder vergeelde vernislagen en zonder verkleurde en veelal ruim aangebrachte retouches en overschilderingen. De presentatie gaat in op de ontstaansgeschiedenis en iconografie, de schildertechniek en de houten drager die op een later moment in de zestiende eeuw lijkt te zijn vergroot. Naast het gerestaureerde schilderij zullen Scorels belangrijkste werken uit zijn Haarlemse periode waaronder Maria Magdalena uit het Rijksmuseum en Maria met de rozen uit het Centraal Museum weer bij elkaar te zien zijn. In een korte film worden restauratie en onderzoek van De doop van Christus nader toegelicht.

Bij de presentatie verschijnt een kleine publicatie van de hand van Ariane van Suchtelen, interim conservator oude kunst gedetacheerd vanuit het Mauritshuis en samensteller van de tentoonstelling. Zij gaat onder meer in op het belang van Scorels Haarlemse jaren, waarbij De doop van Christus in een brede context wordt geplaatst.