Repainting artworks

‘Het Frans Hals Museum gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om te analyseren hoe bezoekers onze website gebruiken, om het delen van inhoud op sociale media mogelijk te maken en om de inhoud en advertenties van de site af te stemmen op uw voorkeuren. Dergelijke cookies worden ook door derden geplaatst. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je hiermee akkoord. Zie onze cookie-instellingen voor een beschrijving van de cookies waarvoor wij jouw toestemming vragen.

Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Koop tickets

John Currin
John Currin John Currin



The Women of Franklin Street, John Currin

Een Monnik en een Non, Cornelis van Haarlem

Locatie

Hof

Tijd

± 30 minuten

Partners

BankGiro Loterij

Tijd

± 30 minuten

Ontmoet Cornelis van Haarlem

Van 8 oktober 2011 t/m 8 januari 2012 combineert het Frans Hals Museum schilderijen van John Currin (1962) met onder andere het werk van Cornelis van Haarlem (1562 – 1638). De Amerikaan John Currin geniet grote bekendheid door zijn realistische schilderijen waarin alledaagse voorstellingen zich afwisselen met expliciet erotische verbeeldingen. Solotentoonstellingen van Currins werk vonden plaats in het Museum of Contemporary Art in Chicago, de Serpentine Gallery in Londen en het Whitney Museum of American Art in New York. In de serie ‘Conversation Piece’ wil het Frans Hals Museum zijn bezoekers met een nieuwe blik naar de collectie 16de- en 17de-eeuwse schilderkunst laten kijken.

Currin is zeer geïnteresseerd in de realistische schildertechniek en het maniëristische schoonheidsideaal van de Noordelijke Renaissance. In zijn werk, dat op een technisch uiterst bekwame manier is uitgevoerd, stelt hij sociale alsook provocatieve seksuele thema’s aan de orde. Vaak vervormt of overdrijft hij daarbij de vormen van zijn personages.

The Women of Franklin Street, John Currin

Objecten met een menselijke huid

Net zoals Van Haarlem kiest Currin voor een koele benadering van de figuren, die niet zozeer worden voorgesteld als menselijk wezens, maar eerder als objecten die zijn overtrokken met een menselijke huid. Hoewel vier eeuwen van elkaar verwijderd, hebben beiden, ter verlevendiging van de enscenering, een opmerkelijke voorkeur voor vreemde vervormingen en anatomische overdrijvingen. Opvallend is ook dat ze vaak een statisch stilleven in een verder beweeglijke voorstelling opnemen; het is soms volstrekt absurdistisch hoe een schaal met uitgestalde vruchten in een Bijbelse voorstelling van Cornelis van Haarlem opduikt of een wit krullerig Wedgwood servies in een erotische scène van John Currin.

Currin werkt meestal naar foto’s of met behulp van poppen, maar voor specifieke details als aders die zacht door de huid heen schijnen of licht dat reflecteert in lang blond haar maakt hij gebruik van levende modellen.

Een Monnik en een Non, Cornelis van Haarlem

Kunstenaars in confrontatie

Het Frans Hals Museum wil in de serie ‘Conversation Piece’ zijn bezoekers met een andere blik naar de collectie 16de- en 17de-eeuwse schilderkunst laten kijken. De confrontaties tussen hedendaagse en historische werken laten zien dat bepaalde schilderkunstige principes een universeel karakter hebben en steeds weer opnieuw door kunstenaars ter hand worden genomen. Juist door die continuïteit in de schilderkunst kunnen er onverwachte, zinvolle verbanden worden gelegd.

Ontdek meer

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3