José Maria Sicilia
José Maria Sicilia José Maria Sicilia

Werk van José Maria Sicilia

Twintig Recente Schilderijen

De tentoonstelling van de Spaanse schilder José Maria Sicilia bestond uit 20 grote schilderijen met bloemmotieven uit de periode 1998 -2002. José Maria Sicilia (Madrid, 1954) is een van de meest creatieve Spaanse kunstenaars binnen de traditie van het NeoExpressionisme in Europa. Met Barceló, Broto en Campano breekt hij in de jaren ’80 door. In deze periode wordt hij erkend door de internationale kunstkritiek en krijgt hij tentoonstellingen in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Japan. Zijn grote succesvolle tentoonstelling in 1988 in het Palacio de V élazquez in Madrid heeft voor het eerst de bloem als hoofdmotief. In 1989 ontvangt Sicilia de Premio Nacional de Artes Plasticas van het Spaanse ministerie van Cultuur.

De schilderijen op deze eerste tentoonstelling in Nederland zijn gekozen uit drie recente series. Uit 1998 zijn de enorme aquarelachtige schilderijen van de opengevouwen bloemkelk van een bijna uitbloeide rode papaver. Deze werken van olieverf, papier en bijenwas op paneel waren te zien op een tentoonstelling in het Museo Nacional Reina Sofia in Madrid. Hier maakte Sicilia ook een speciaal project ‘Horabaixa’ dat in nogal poëtische termen is omschreven als een samenspel van rode trillingen die de emotie van de natuur articuleren als ‘één ogenblik van licht, gevoel en kracht ‘. Uit 2000 zijn de ondoorzichtige, bijna witte schilderijen met bijenwas, die doen gissen naar de onder het monochrome oppervlak verborgen bloemmotieven. De meest recente serie uit de jaren 2001-2002, bestaat uit twee lagen rijstpapier die met bloemen ertussen door een pers zijn gehaald. Het sap en de kleurstoffen worden in decoratieve en grillige vormen door het papier opgezogen.

Sicilia omschrijft zijn werk als volgt: ‘als ik een bloem schilder, denk ik aan iets dat een ziel moet hebben, aan iets dat de zuivere contemplatie benadert. Kortom, als iets dat sterk verbonden is met de intensiteit van het leven ‘.
De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met de Sociedad Estatal para Exposiciones Intemacionales in Madrid.

Werk van José Maria Sicilia