Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Kalervo Palsa
Kalervo Palsa Kalervo Palsa

Untitled, Kalervo Palsa

Selfportrait, Kalervo Palsa

Tekeningen en aquarellen

Perverse seksuele fantasieën en morbide obsessies staan centraal in het oeuvre van de Finse kunstenaar Kalervo Palsa (1947-1987). In een volstrekt uniek handschrift worden bizarre, Freudiaanse fantasieën over mannelijke seksualiteit afgewisseld met expressieve zelfportretten. Andere werken bevatten zwart-komische commentaren op het leven en verwijzingen naar de dood.

In De Hallen Haarlem was voor de eerste keer in Nederland het werk van de controversiële Kalervo Palsa te zien. Deze unieke tentoonstelling presenteerde een uitgebreide selectie van zijn tekeningen en aquarellen, uit de collectie van Kiasma, museum voor Hedendaagse kunst in Helsinki, waaronder een aantal van zijn befaamde zelfportretten.

Untitled, Kalervo Palsa

De tekeningen van Kalervo Palsa zijn uiteenlopend van stijl, en stralen een ongelooflijk vitale energie uit. Ze getuigen, ondanks hun expliciet gewelddadige of seksuele voorstellingen, vaak van een bijzonder poëtische verbeeldingskracht. Palsa koos ervoor een geïsoleerd leven te leiden in Lapland, onder uiterst eenvoudige omstandigheden, ver weg van ‘de maatschappij’ die hem vanwege zijn afwijkende opvattingen over het leven nauwelijks accepteerde. Vanwege dit isolement en zijn naïeve stijl wordt zijn werk doorgaans in een outsider-context besproken.

Deze tentoonstelling liet zien dat Palsa’s werk op een bijzondere manier aansluit op de recente ontwikkelingen in de hedendaagse kunst, waarin (weer) volop uiting wordt gegeven aan persoonlijke angsten, doodsdriften en apocalyptische visies. Palsa’s fascinatie voor de donkerste kant van de menselijke psyche resulteerde in uitzonderlijk fantasievolle voorstellingen, waarin literaire en kunsthistorische verwijzingen (naar o.a. Strindberg, Dürer en Van Gogh) werden vermengd met invloeden uit de comics-cultuur.

Selfportrait, Kalervo Palsa