Keith Edmier

Curatoren

Xander Karskens

Solotentoonstelling

De Hallen Haarlem presenteerde van 9 maart tot en met 26 mei 2013 een solotentoonstelling van Keith Edmier. Het was de eerste museale tentoonstelling van deze Amerikaanse beeldhouwer in Nederland. De expositie bood een overzicht van zijn sculpturen, foto’s en tekeningen vanaf midden jaren tachtig. Voor het eerst werden deze werken, uit overwegend Nederlandse collecties, samen getoond. Hierbij waren ook speciaal voor de tentoonstelling gemaakte sculpturen te zien. Inspiratiebronnen hiervoor waren de 17e-eeuwse tulpenmanie en de renaissancistische architectuur van de Vleeshal.

Keith Edmier (Chicago, 1967) vertrok na een korte carrière in Hollywood als special effects-ontwerper in 1990 naar New York om zich daar als kunstenaar te ontwikkelen. Hij werkte met kunstenaars als Matthew Barney en Jeff Koons. Kenmerkend voor zijn oeuvre is het combineren van gebeurtenissen uit zijn persoonlijke leven met die uit de Amerikaanse geschiedenis. De kunstenaar haalt in zijn sculpturen indringende voorvallen aan, zoals de moorden op JFK en John Lennon. Edmier speelt ook met de uitstraling van populaire iconen, zoals Evel Knievel, Farrah Fawcett en Janis Joplin. Daarnaast maakt hij botanische werken, waaronder orchideeën en zonnebloemen, die verwijzen naar leven, dood en seksualiteit. De tentoonstelling die Keith Edmier samenstelde voor De Hallen Haarlem bestond uit zijn eigen sculpturen, foto’s en tekeningen vanaf midden jaren tachtig gecombineerd met enkele 17e-eeuwse schilderijen en vazen.

Collectieve geheugen

In de monumentale benedenruimte van de Vleeshal waren werken rond Edmiers persoonlijke geschiedenis bijeengebracht. In deze sculpturen laat hij zijn persoonlijke herinneringen en obsessies samensmelten met beelden uit de Amerikaanse geschiedenis. Voorbeeld hiervan is een sculptuur van Edmiers zwangere moeder, gekleed in een mantelpakje van eenzelfde stof als de outfit die Jacqueline Kennedy droeg tijdens de moordaanslag op haar man. Edmier laat het beeld van zijn moeder hier samengaan met het beeld van Jackie als ‘moeder’ van de VS.

Bloei en seksualiteit

In de Verweyhal is een selectie van zijn botanische werken te zien. Dit zijn sculpturen, foto’s en tekeningen van onder andere vijgenbladeren, orchideeën en reusachtige waterlelies. Natuur, vergankelijkheid, seksualiteit, leven en dood staan hier centraal. Edmiers Victoria Regia is een in roze rubber en kunststoffen uitgevoerde versie van de gelijknamige waterlelie uit het Amazonegebied. Slechts twee nachten bloeit deze lelie om bevrucht te worden. Andere sculpturen in de Verweyhal verwijzen door hun sensuele vorm naar de menselijke voortplanting.

Nieuw werk: tulpengekte

De obelisken die voorkomen in de ornamentatie van de renaissancistische Vleeshal zie je ook in de vorm van de 17e-eeuwse tulpenvaas. Dit gegeven en de 17e-eeuwse tulpenmanie inspireerden Edmier tot nieuw werk. De tulpenmanie was een hausse in de tulpenhandel, met Haarlem als epicentrum, die rond 1634 opkwam en met de crisis begin 1637 abrupt eindigde. In de Verweyhal waren Edmiers nieuwe tulpenvazen te zien: een replica van een vijftuitige waaiervaas en een zeventuitige piramidevaas. Deze werden getoond naast 17e-eeuwse tulpenvazen en bloemstillevens. De tulpenmanie is uiterst actueel tegen het licht van de huidige economische crisis.

Het werk van Keith Edmier was eerder te zien in onder meer Tate Modern in Londen, San Francisco Museum of Modern Art en Los Angeles County Museum of Art. In Nederland is zijn werk onderdeel van de collectie van het Bonnefantenmuseum en van verschillende privé- en bedrijfscollecties.

Matthew Barney

Ook werd de film Cremaster 5 uit Matthew Barney’s Cremaster-cyclus getoond. De film heeft de vorm van een opera en is een romantische tragedie over liefde en dood. Vergankelijkheid van schoonheid en visuele rijkdom kenmerken deze film. Het vanitas-motief speelt hier net als bij Keith Edmier een belangrijke rol.