De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Lezingen Nieuwkomers door Hein Klemann en Norbert Middelkoop
Lezingen Nieuwkomers door Hein Klemann en Norbert Middelkoop Lezingen Nieuwkomers door Hein Klemann en Norbert Middelkoop

Hof

Maand van de Geschiedenis

de lage landen

Lezing Hein Klemann:

13:30 – 14:15 uur

Lezing Norbert Middelkoop:

15:00 – 15:45 uur

Gratis toegang

exclusief entreeticket

Ontdek meer over Vlaamse kunstenaars in Haarlem 1580-1630: wie waren zij, in wat voor stad kwamen ze terecht en wat brachten ze mee?

Op zondag 30 oktober kun je in het kader van de tentoonstelling Nieuwkomers en de Maand van de Geschiedenis komen luisteren naar twee lezingen in het Frans Hals Museum. Deze themamaand staat in het teken van ‘wat een ramp’. Ontdek hoe rampspoed in Haarlem tot iets moois leidde, maak kennis met de hoofdpersonen uit Nieuwkomers en kom meer te weten over de stad waarin zij terechtkwamen.

De lezingen zijn gratis toegankelijk maar voor je museumbezoek heb je wel een geldig toegangsbewijs nodig. Reserveer voor een of beide lezingen via onderstaande knoppen.

Lezing door Hein Klemann Lezing door Norbert Middelkoop
Koffiepauze bij Cleeff Frans Hals

Tussendoor genieten van een kopje koffie of thee en huisgemaakte taart bij het museumcafé Cleeff Frans Hals? Reserveer alvast een tafeltje via cleeff@franshalsmuseum.nl

Meer over de lezingen

Haarlem had het moeilijk aan het einde van de zestiende eeuw. Na jaren van Spaans beleg en bezetting en een verwoestende stadsbrand moest de stad opnieuw opgebouwd worden. Er waren te weinig mensen om dat te kunnen doen, dus trok Haarlem mensen van buiten aan. Vele van die nieuwkomers kwamen uit de Zuidelijke Nederlanden: het huidige België en Noord-Brabant. Maar ook uit andere gebieden verhuisden veel mensen naar Haarlem.

Haarlem 1600: een stad van migranten
Hein Klemann (professor economische geschiedenis) schetst een beeld van Haarlem aan het eind van de zestiende eeuw. Hoe zag Haarlem eruit na die jaren van rampspoed? En in wat voor een stad kwamen de (Vlaamse) nieuwkomers terecht?

Vlaamse kunstenaars in Haarlem 1580-1630
Norbert Middelkoop (conservator Oude Kunst bij het Frans Hals Museum) laat je in zijn lezing kennismaken met de hoofdpersonen uit Nieuwkomers waaronder Frans Hals, Karel van Mander en Lieven de Key. Deze zes kunstenaars zijn heel verschillend, ieder met een eigen verhaal maar met eenzelfde achtergrond: hun wortels lagen in Vlaanderen of Brabant. Zij speelden een belangrijke rol bij het tot bloei brengen van Haarlem en de Haarlemse kunsten. Maar wat namen zij mee naar de stad en hoe groot was hun invloed?

Deze lezingen zijn geïnspireerd op de artikelen die Hein Klemann en Norbert Middelkoop schreven voor het themanummer ‘Nieuwkomers in het Noorden’ van de lage landen.