Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Maaike Schoorel
Maaike Schoorel Maaike Schoorel

Maaike van Scoorel, Foto: Polly Braden

Hof

En De Oude Meesters

Van 16 november 2012 t/m 17 februari 2013 combineert het Frans Hals Museum schilderijen van Maaike Schoorel (1973) met onder andere het werk van Pieter Claesz en Frans Hals. In de serie Conversation Piece worden werken van hedendaagse en moderne kunst getoond met schilderijen uit het Frans Hals Museum waardoor de bezoeker met een nieuwe blik naar de collectie 16de- en 17de-eeuwse schilderkunst.

Maaike Schoorel (Santpoort, 1973) grijpt in haar schilderijen terug op klassieke schildergenres als het portret, het landschap en het stilleven, waarbij ze zich vaak baseert op bestaande schilderijen van Nederlandse kunstenaars. Ze zoekt nadrukkelijk aansluiting tot beeldmotieven die een lange schilderkunstige traditie hebben.

Voor deze gelegenheid heeft Maaike Schoorel zich laten inspireren door schilderijen van onder anderen Pieter Claesz en Frans Hals. Maar de manier waarop ze deze schilderijen volgt en bewerkt is uiterst ongewoon en zeer radicaal. Het oorspronkelijke beeld wordt van alle overbodige details ontdaan en volledig uitgekleed, zodat uiteindelijk nog slechts een vage contour, een dunne veeg of een schimmig vlekkenpatroon overblijft. Het lijkt alsof de verf uit de voorstelling is weggetrokken, waardoor het oorspronkelijke beeld grotendeels is opgelost en onleesbaar is geworden.

De schilderijen balanceren op de grens van iets en niets, van zichtbaarheid en onzichtbaarheid. Je moet langdurig en aandachtig kijken, alvorens de voorstelling zich ontvouwt en je langzaam maar zeker een beeld herkent. Het is fascinerend om te zien hoe weinig je eigenlijk nodig hebt om toch een heel beeld in je hoofd te krijgen. Vaak is een enkel fragment of een marginale aanduiding van een vorm al genoeg om je een compleet stilleven of een uitgewerkt portret te kunnen verbeelden.

Maaike Schoorel neemt met haar ingetogen werk een radicale positie in binnen de schilderkunst. Haar schilderijen zijn te interpreteren als een commentaar op de hedendaagse beeldcultuur, die wordt gedicteerd door snelheid en zichtbaarheid. De reductie van haar voorstellingen is zo extreem dat de kijker wordt gedwongen tot opperste concentratie en in zekere zin zijn aangeleerde ‘zap’-kijkgedrag moet opgeven. Ze toont ons een wereld waar de klok langzaam tikt en waar de blik naar binnen is gericht.

Maaike van Scoorel, Foto: Polly Braden

Kunstenaars in confrontatie

Uitgangspunt van de serie Conversation Piece is om de zogenaamde tegenstellingen tussen oude en moderne kunst op te heffen en de artistieke continuïteit in de kunst zichtbaar te maken. Het gaat hierbij om overeenkomstige artistieke intenties, die ondanks grote uiterlijke verschillen kunst uit het heden en het verleden met elkaar verbinden. Door kunstwerken in een andere context te plaatsen en de traditionele ordeningsprincipes te doorbreken, vallen grenzen weg en komen nieuwe betekenissen en samenhangen aan de oppervlakte. In de afgelopen series werd bijvoorbeeld het werk van ondermeer John Currin en Francis Bacon gecombineerd met de maniëristische werken van Cornelis  van Haarlem.