Martha Colburn

Curatoren

Xander Karskens

Stages of Alarm

De Hallen Haarlem presenteerde van 6 december 2008 tot en met 1 maart 2009 een solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar/filmmaker Martha Colburn (1971, Pennsylvania). Colburn begon halverwege de jaren ’90 met het manipuleren van oude 8mm-films, en heeft inmiddels een volstrekt uniek oeuvre opgebouwd van animatiefilms die zij met traditionele, handmatige animatietechnieken heeft geproduceerd. Dit levert echter geen traditioneel werk op: Colburns films zijn licht ontvlambare, hallucinerende trips waarin geweld, seksualiteit, religie en politiek op een onnavolgbare manier worden gecombineerd tot zinderende, caleidoscopische visuele ervaringen.

In de tentoonstelling stond de recente Colburn-aankoop van het museum centraal: Myth Labs uit 2008. Deze 7 minuten durende 16mm-animatiefilm combineert handgemaakte figuren, historische illustraties en tijdschriftknipsels tot een hedendaagse parabel over de gekte van onze Westerse samenleving in het algemeen en die van de VS in het bijzonder. Colburns verhaal over wapens, synthetische drugs, Jezus en religieuze fundamentalisten levert donkerhumoristische kritiek op de bekrompenheid en xenofobie die de keerzijde vormen van de American Dream.

Foto: Gert Jan van Rooij

De Hallen toonde behalve Myth Labs nog twee andere films van Colburn, Meet Me In Wichita enTriumph of the Wild, alsmede een tweedimensionale installatie waarin het productiemateriaal voor de films wordt gepresenteerd, de zogenaamde animatiesheets. Deze maken haar unieke werkwijze inzichtelijk.

Colburns films waren eerder te zien in gerenommeerde musea als het Centre Pompidou, Tate Britain, Whitney Museum of American Art en PS1 in New York, en op tal van filmfestivals, waaronder het Nederlands Film Festival, International Film Festival Rotterdam en het New York Underground Film Festival. De kunstenaar volgde onder meer het residencyprogramma van de Rijksakademie (2001-2002) en ze woont en werkt tegenwoordig in Brooklyn, New York.