Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Maskerade
Maskerade Maskerade

Zilveren Vriendenjubileum

De Vereniging van Vrienden van Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem vierde dit najaar haar zilveren jubileum. Het jubileum werd van 16 september tot en met 18 november 2012 onder andere gevierd met de uitbundige tentoonstelling Maskerade. De tentoonstelling bood een rondgang langs 62 maskers van (inter)nationale kunstenaars en vormgevers. Alle maskers werden op 18 november, de laatste dag van de tentoonstelling, in het openbaar geveild. Dit gebeurde o.l.v. Jop Ubbens, algemeen directeur van veilinghuis Christie’s.

Tentoonstelling Maskerade

De Vrienden initieerden de tentoonstelling Maskerade in De Hallen. Aan kunstenaars en vormgevers, die een speciale band met het museum hebben, is gevraagd een blanco masker te bewerken. Het waren kunstenaars die in De Hallen exposeerden, van wie werk is aangekocht, ofdie zelf Vriend van het museum zijn. Het resultaat is een bonte verzameling van 62 bijdragen in uiteenlopende stijlen, materialen en vormen. In het tentoonstellingsontwerp van Maskerade was de optocht zichtbaar: het was een uitbundige rondgang door de Verweyhal.

Bijdragen waren van onder meer de schilders Philip Akkerman, Uwe Henneken, Jonathan Meese en Marc Mulders, de fotografen Roger Ballen, Leo Divendal en Hellen van Meene, de beeldhouwers Adam Colton en Sjoerd Buisman, de vormgevers Babs Haenen en Hilde Foks, de illustrator Thé Tjong-Khing en de animatiefilmer Gerrit van Dijk.

Veiling van de Maskers

Het slotakkoord van de tentoonstelling Maskerade op 18 november om 17.30 uur was de openbare veiling o.l.v. Jop Ubbens, algemeen directeur van veilinghuis Christie’s. De opbrengst van de maskers wordt aangewend om een hedendaags werk voor de collectie aan te kopen.