Repainting artworks

‘Het Frans Hals Museum gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om te analyseren hoe bezoekers onze website gebruiken, om het delen van inhoud op sociale media mogelijk te maken en om de inhoud en advertenties van de site af te stemmen op uw voorkeuren. Dergelijke cookies worden ook door derden geplaatst. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je hiermee akkoord. Zie onze cookie-instellingen voor een beschrijving van de cookies waarvoor wij jouw toestemming vragen.

Locatie HOF is tot 14 februari gesloten. Bezoek The Rhythm of the Night in locatie HAL van woensdag t/m zondag nu met 50% korting.

Koop tickets

Nathaniel Mellors
Nathaniel Mellors Nathaniel Mellors



Foto: Gert Jan van Rooij

Foto: Gert Jan van Rooij

Locatie

Hal

Tijd

± 30 minuten

Curatoren

Xander Karskens

Tijd

± 30 minuten

Ourhouse

Speciaal voor De Hallen Haarlem heeft de Britse kunstenaar Nathaniel Mellors een nieuwe omvangrijke installatie ontwikkeld: Ourhouse. Mellors combineert hierin sculpturale elementen met een videofeuilleton. Met dit werk geeft hij zijn kijk op tv-drama op geheel eigen, satirische wijze.

De video’s in de installatie Ourhouse vertellen het verhaal van een rijke Europese familie die zich plots geconfronteerd ziet met een raadselachtige verschijning. Deze verschijning, die al snel ‘The Object’ wordt genoemd, dient zich aan in het landhuis van de familie, en veroorzaakt een reeks gebeurtenissen die het lot van de individuele gezinsleden sterk beïnvloedt. Van de patriarchale bohémien Daddy tot aan de dociele tuinman Bobby Jobby: ze krijgen allemaal te maken met een onverklaarbare wending in hun dagelijks leven, tot langzaam maar zeker iedereen in de ban raakt van ‘The Object’.

Foto: Gert Jan van Rooij

De Macht van Taal en Media

De macht van taal is een belangrijk thema in het werk van Nathaniel Mellors (Doncaster, 1974). Hij is vooral geïnteresseerd in de manier waarop taal wordt toegepast in de hedendaagse media, de politieke ‘spin’-cultuur en entertainment. In Ourhouse zijn onder andere het scriptschrijven en de productietechnieken van tv-drama en comedy als vertrekpunt gebruikt. Mellors gebruikt taal als middel om de toeschouwer een verhaal te vertellen, maar ook om deze op het verkeerde been te zetten. Met een opeenvolging van woordspelingen en gefragmenteerde, experimentele dialogen laat hij zien hoe taal een wereld op zichzelf kan creëren, maar vaak ook tekortschiet in de menselijke communicatie. De manipulatieve eigenschappen van taal, en de soms problematische relatie tussen woorden en datgene wat ze beogen te beschrijven, zijn voor Mellors een onuitputtelijke inspiratiebron.

Foto: Gert Jan van Rooij

Meer Mellors in De Hallen Haarlem

Speciaal voor deze tentoonstelling heeft Nathaniel Mellors uit de collectie van De Hallen Haarlem films geselecteerd van de kunstenaar Paul McCarthy (1945, Salt Lake City, USA), die in het Kabinet worden getoond. De Hallen Haarlem bezit zeven videowerken van McCarthy. Hij brak in de jaren ’70 en ’80 door met een reeks provocerende performancewerken, en wordt tegenwoordig gerekend tot één van de belangrijkste levende Amerikaanse kunstenaars.
Werk van Mellors was al eerder te zien in De Hallen Haarlem: in 2008 kocht het museum de tweekanaals video-installatie The Time Surgeon (2007) aan.

Ontdek meer

Game 3 of 3

Dislike
Frans Hals

Koos Breukel

Jan van Scorel

Guido van der Werve

Maerten van Heemskerck

Drag & drop if you like

or dislike it

Go on! Drag me around!

Are you sure?!

I don't like him either

He doesn't like you I'm afraid

Meet at Frans Hals!

Game 1 of 3

lock
lock

Game 2 of 3