The Value of Void
Deze eerste museale solotentoonstelling van Navid Nuur liet de reikwijdte van zijn nog jonge oeuvre zien: van monumentale ingrepen in de tentoonstellingsruimte, tot lichtvoetige, kleinschalige werken waarin zijn speels-onderzoekende omgang met materiaal tot uitdrukking komt. Hij maakt sculpturen, installaties en tekstwerken van overwegend eenvoudige materialen, waaronder klei, bijenpollen, oasisblokken en waterijsjes. De tentoonstelling was in De Hallen Haarlem te zien van 20 maart tot en met 6 juni 2010.
Kenmerkend voor de kunst van Navid Nuur (Teheran, 1976) is zijn verrassende materiaalkeuze. Zijn sculpturen en installaties stellen het ‘aura’ van een bepaald materiaal centraal: bijvoorbeeld een sculptuur die is opgetrokken uit zachte blokken oasis of uit smeltende waterijsjes bestaat. Hoewel er steevast een vastomlijnd concept aan de basis van een werk ligt, wordt het maakproces bij hem toch sterk beïnvloed door intuïtie en toeval.
Maakplezier en poëzie zijn belangrijke ingrediënten in het werk van Navid Nuur – twee zaken die in de hedendaagse kunst lange tijd niet vanzelfsprekend zijn geweest.
Foto: Gert Jan van Rooij
Een groot aantal werken was speciaal voor de tentoonstelling gemaakt, waarbij de relatie met de architectuur van de Vleeshal steeds een belangrijk uitgangspunt vormde. Zo bood de monumentale benedenverdieping van de Vleeshal plaats aan twee omvangrijke sculpturen: één opgebouwd uit brandende tl-buizen, de ander uit frisdrankkratten. De bezoeker kon de frisdrankflesjes kopen en eruit drinken.
Op de zolderverdieping werd juist de intimiteit van deze ruimte weerspiegeld in een aantal kleinschalige, lichtvoetige werken.
Werk van Navid Nuur was eerder in De Hallen Haarlem te zien in de groepstentoonstelling The Knight’s Tour in 2009, en zijn sculptuur Tentacle Thought No. 4 (2006-2008) is permanent geïnstalleerd in het trappenhuis van De Hallen.
Foto: Gert Jan van Rooij