De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Obsessie Kleur
Obsessie Kleur Obsessie Kleur

Frans Pietersz de Grebber, Feestmaal van officieren en onderofficieren van de St. Jorisdoelen, 1619, Frans Hals Museum, foto: Margareta Svensson

Giovanni Bellini en Titian, Feest van de goden, 1514-29, National Gallery of Art, Washington, D.C.

Zevendelige cursus waarin kleur, licht én kunst centraal staan, georganiseerd door Art&etcetera

Obsessie kleur! is een zevendelige cursus waarin kleur, licht én kunst centraal staan, georganiseerd door Art&. De cursus vertelt het verhaal hoe kunstenaars kleur en licht gebruikten om de beleving van het kunstwerk ‘kleur’ te geven. Met in deze cursus ook veel aandacht voor pigmenten, de basis van verf: waar kwamen de pigmenten vandaan, hoe werden ze gemaakt, verhandelt en – vooral – hoe gebruikten schilders pigmenten? Hielden schilders zich bezig met de lichtechtheid van kleur? De vraag welke pigmenten met elkaar gemengd konden worden was voor kunstenaar groot belang. Wat waren de gevolgen van de introductie van nieuwe (chemische) pigmenten in de negentiende eeuw?

Vragen over kleur, pigmenten en verf die in deze cursus allemaal beantwoord worden aan de hand van kunst van 0 tot 2000. Kortom, veel voorbeelden uit de schilderkunst, waaronder – natuurlijk – Frans Hals, Rembrandt, maar ook Anselm Kiefer en Ellsworth Kelly.

Door: Emmelie de Mol van Otterlo en Michiel Kersten
Tijd: vrijdagmiddag 14:30 uur – 16:30 uur
Data: 15 maart, 22 maart, 29 maart, 5 april, 12 april, 26 april, 3 mei. Op 10 mei excursie Verfmolen De Kat (Zaanse Schaans)
Kosten: €110,- (te betalen na ontvangst factuur). Vrienden van het Frans Hals Museum krijgen €15,- korting op de cursus en betalen €95,-.

Meer info: bel 06-1005-7228 (Michiel Kersten)

Aanmelden