Onbegrensde Tuinen
Onbegrensde Tuinen Onbegrensde Tuinen

Birthe Leemeijer, De tulpenjager, Portret van tulpenjager Wim Lemmers uit zijn archief

Illustratie van een Ottomaanse tulp uit 'De Tulp in de 18e eeuw' door Ekrem Hakkı Ayverdi

Onbegrensde Tuinen

Project van Birthe Leemeijer

Tijdens de jaarlijkse bloemenpresentatie in het Frans Hals Museum kijkt kunstenaar Birthe Leemeijer met haar project De onbegrensde tuinen op een nieuwe manier naar de Nederlandse bloembollencultuur. De onbegrensde tuinen bestaan sinds 2013, toen Leemeijer begon met het planten van wilde tulpenbolletjes op allerlei onverwachte plekken in Nederland. Zo creëert ze letterlijk een onbegrensde tuin, die zich in 2018 uitstrekt naar het Frans Hals Museum Hof.

Tulpenbollen

Planten kunnen net als mensen migranten zijn. Jaarlijks stopt kunstenaar Birthe Leemeijer (Amsterdam, 1972) op verschillende onverwachte plekken in het Nederlandse landschap duizenden botanische tulpenbolletjes in de grond. Zo creëert ze letterlijk een onbegrensde tuin die zich over heel Nederland uitstrekt. De binnentuin van het Frans Hals Museum is op deze manier beplant met ‘wilde’ en zeldzame bolgewassen. Van sommige zeldzame soorten is er maar één geplant. Op de plattegrond zijn hun namen en landen van herkomst terug te vinden.

De onbegrensde tuinen zijn ontstaan in samenwerking met onder andere hedendaagse tulpenjager en -verzamelaar Erik Breed en worden in deze tentoonstelling aangevuld met werken van kunstenaar Berend Strik.