Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Onthulling Solakov
Onthulling Solakov Onthulling Solakov

Nedko Solakov, Individuals, serie van 12 tekeningen, aangekocht met steun van de Vereniging van Vrienden van het Frans Hals Museum. Foto: Arend Velsink

Onlangs kocht het museum met steun van de Vrienden het kunstwerk Individuals van Nedko Solakov aan. Individuals is een serie van twaalf tekeningen en zal deze zomer te zien zijn in de pronkkamer. De serie is een verhaal uitgewerkt in twaalf zogenaamde ‘sub stories’, die stuk voor stuk tegelijkertijd absurd en verstandig, naïef en wijs, grappig en verdrietig, bitter en lichtvoetig zijn. Solakov verbindt persoonlijk bespiegelingen over het leven van alledag met het aanstippen van grotere maatschappelijke thema’s en een ‘subjectieve blik’ op het onderwerp ‘de mens en zijn omgeving’.

Journaliste en tevens Vriend van het museum, Gwen van Loon: “Solakov is één van de bekendste hedendaagse kunstenaars uit Bulgarije. Hij studeerde traditionele muurschildertechnieken aan de academie van Sofia en combineert zijn ‘klassieke’ achtergrond met een meer conceptuele praktijk en een sterke zin voor het absurde. Zijn oeuvre omvat schilderijen, tekeningen, installaties, video, tekst en performances, waarin hij speelt met  diverse referenties aan de kunstgeschiedenis en de kunstwereld. Het Frans Hals Museum strikte Solakov om zowel de tentoonstelling als de catalogus van De kunst van het lachen – Humor in de Gouden Eeuw te voorzien van eigentijds commentaar. Tijdens de expositie plaatste hij in korte zinnen vrolijke voetnoten bij de geëxposeerde werken. Daarmee lukte het hem om het verwachtingspatroon van de toeschouwers even te doorbreken. Dat de reacties wisselend waren, toonde eens te meer aan dat kunst prikkelt. Solakov zorgde in het museum voor een eigentijdse kwinkslag en knipoog die de humor van de meesters uit de Gouden Eeuw linkte aan het hier en nu. Door hem een stem te geven, wist het Frans Hals Museum te onderstrepen dat het traditie en toekomst met elkaar in verbinding brengt.”

Op vrijdag 13 juli om 17.30 uur wordt het kunstwerk in het bijzijn van de Vrienden onthuld. Ann Demeester legt uit wat de kracht is van dit werk en waarom het perfect past in de lijn waarlangs het museum zijn collectie uitbreidt. Na de onthulling, rond 18.00 uur, drinken we samen een borrel in het museumcafé. Vanaf 18.30 uur verzorgt Ann Demeester een rondleiding door de tentoonstelling Rendez-vous met Frans Hals, waar meer werk van Nedko Solakov te zien is. Rond 19.30 uur ronden we het programma af.

Meld je aan via vrienden@franshalsmuseum.nl (exclusief voor leden van de Vereniging van Vrienden).