De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Onvergetelijke Vrouwen
Onvergetelijke Vrouwen Onvergetelijke Vrouwen

Gloria Dickson

Jean Harlow

Spaarnestad Fotoarchief

Een Keuze uit de Collectie van het Spaarnestad Fotoarchief

De tentoonstelling ‘Onvergetelijke Vrouwen’ toonde beelden uit het Hollywood van de jaren dertig: de droomfabriek van Amerika.

Ondanks, of juist dankzij, de armoede en crisis die heerste, werd er in de films uit die tijd voor de gewone man of vrouw een droomwereld geschapen van onvoorstelbare rijkdom en bovenaardse schoonheid. Met foto’s van de schitterend geklede en gekapte hoofdrolspeelsters werd het publiek verleid tot bioscoopbezoek.

Uit het Spaarnestad Fotoarchief (SFA) waren vijftig publiciteitsfoto’s geselecteerd van de diva’s van toen. Sommige sterren van toen zijn nog steeds beroemd, anderen zijn allang vergeten. De droomwereld van ongekende luxe is echter nog steeds voelbaar in deze foto’s van de godinnen van het witte doek van weleer.

Gloria Dickson

De fotografie bevond zich in de jaren dertig van de vorige eeuw op het toppunt van haar technologische ontwikkeling. Fotomateriaal, lenzen, retouche en elektrisch licht, alles was uitgekristalliseerd en stond de fotograaf ter beschikking om een pantheon te creëren van godinnen en halfgodinnen. Enkelen van hen, Garbo, Dietrich, Crawford, zijn onsterfelijk geworden, maar velen die onsterfelijkheid zochten, zijn vergeten. Zo vergeten zelfs, dat hun foto's soms al meer dan 50 jaar niet de ladekasten van het Spaarnestad Fotoarchief (SFA) zijn uitgekomen. In de tentoonstelling lieten de glamourfoto’s nog eenmaal hun Moment of Fame zien.

Uit de enorme collectie van het Spaarnestad Fotoarchief waren ruim vijftig foto’s geselecteerd die in de eerste helft van de twintigste eeuw gemaakt werden als publiciteitsmateriaal voor de grote filmstudio’s. Veel van deze foto's werden verspreid door gerenommeerde studio's zoals Warner Bros & Vitaphone Pictures, 20th Century Fox Pictures, Ufa Studio's en Universal Studio's. Prachtige foto's van de ‘diva’s’ van toen: Dolores del Rio, Anita Page, Dorothy Larmour, Clara Bow, Jean Harlow en vele anderen.

Jean Harlow