Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Philippe van Snick
Philippe van Snick Philippe van Snick

Vlaamse overheid

Solotentoonstelling

In De Hallen Haarlem was vanaf 16 januari een solotentoonstelling te zien van de Belgische kunstenaar Philippe Van Snick. De tentoonstelling bracht werk bij elkaar van 1968 tot nu, uit een zeldzaam consistent oeuvre dat buiten België nauwelijks bekendheid geniet. Beïnvloed door de conceptuele en minimalistische avantgardes van de jaren 60 ontwikkelt Van Snick vanaf eind jaren 70 op basis van systematische methodiek een volstrekt eigen soort abstracte schilderkunst. In het licht van de opnieuw opgeleefde interesse in abstracte schilderkunst en de algoritmische structuren van ‘het digitale’ onder een jonge generatie kunstenaars hebben de artistieke ideeën van Van Snick hernieuwde betekenis gekregen.

De tentoonstelling vertrok vanuit een sleutelwerk uit 1968, Synthese van Traditioneel L-Vormige Kamer, en eindigde bij een nieuw werk, Mexican Dream Cabin. Deze twee werken, waar bijna 50 jaar tussen ligt, zijn monumentale architectonische structuren, waarin Van Snicks interesse in systematische ordeningsprincipes en een minimalistische beeldtaal tot uitdrukking komt. Deze voorkeur voor een systematische methodiek leidt Van Snick eind jaren 70 tot het ontwikkelen en consequent toepassen van een persoonlijk kleur- en cijfersysteem, waarbinnen hij zich vervolgens decennialang blijft vernieuwen. Door zijn vindingrijke omgang met verschillende media heeft deze consistente werkwijze een rijk gedetailleerd oeuvre opgeleverd, waarin zowel de universalistische thema’s van het modernisme weerklinken (de autonomie van het kunstwerk, geometrische abstractie als universele taal) als ook alledaagse observaties en willekeurige beslissingen een grote rol spelen.

Internationale samenwerking

De Hallen Haarlem en Grazer Kunstverein (Oostenrijk) organiseerden in 2016 samen twee complementaire solotentoonstellingen rond het werk van Philippe Van Snick (1946). Het doel van deze tentoonstellingen was om het werk van deze Belgische kunstenaar te presenteren aan een groter, internationaal publiek, en samen een meerstemmig beeld te geven van diens rijk artistieke oeuvre dat hoofdzakelijk binnen België bekend is, waar Van Snick in 2010 een retrospectieve tentoonstelling had in M – Museum Leuven. De twee tentoonstellingen belichtten elk een specifiek aspect van het oeuvre van Van Snick. In De Hallen Haarlem lag de nadruk op Van Snicks schilderkunst in relatie tot de ruimte, terwijl in Graz het zwaartepunt bij zijn conceptuele fotografie en vroege experimenten met film lag. Bij de tentoonstelling werd een kunstenaarseditie geproduceerd in oplage van 100, verkrijgbaar voor slechts 50 euro per stuk.

Verwantschappen

De tentoonstelling met Van Snick past in een programmering in De Hallen Haarlem waarin hedendaagse kunstpraktijken worden gecontextualiseerd door solopresentaties met kunstenaars die sinds de jaren 60-70 actief zijn. In 2011 werd bijvoorbeeld het werk van Daan van Golden getoond in relatie tot dat van de jongere kunstenaars Marijn van Kreij en Annesas Appel. In 2012 waren video-installaties van Charles Atlas te zien, in relatie tot een tentoonstelling met performancewerk uit de museumcollectie. En recentelijk was een overzichtstentoonstelling van filmmaker en kunstenaar Michel Auder te zien.