De tuin is van 15 tot en met 19 april gesloten voor bezoekers.

Pierre Leguillon features Diane Arbus
Pierre Leguillon features Diane Arbus Pierre Leguillon features Diane Arbus

Curatoren

Xander Karskens

A Printed Retrospective, 1960–1971

The Artists

De Hallen Haarlem presenteerde een tentoonstelling over de Amerikaanse fotograaf Diane Arbus. In het project Pierre Leguillon features Diane Arbus: A Printed Retrospective, 1960–1971 toonde de Franse kunstenaar Pierre Leguillon alle tijdschriftfoto’s die Arbus in de jaren ’60 in opdracht produceerde. De presentatie gaf zowel een overzicht van Arbus’ werk uit deze periode, als inzicht in de wijze waarop in die tijd met fotografie en vormgeving werd omgegaan. Diane Arbus: A Printed Retrospective was voor het eerst in Nederland te zien, van 18 december 2010 tot en met 13 maart 2011 in De Hallen Haarlem.

Diane Arbus (1923-1971) begon eind jaren ’50 in New York aan een carrière als fotograaf. In de loop der jaren zag ze een bonte stoet mensen haar lens passeren: van beroemdheden uit de Amerikaanse jetset tot outcasts in de marge van de samenleving. Het zijn voornamelijk haar directe, liefdevolle zwart-witportretten van de laatste categorie waarmee ze onsterfelijk is geworden.
In 2003 toonde De Hallen Haarlem reeds een selectie van haar foto’s uit de Sammlung Goetz.

De Tentoonstelling

De tentoonstelling Diane Arbus: A Printed Retrospective omvatte de originele tijdschriftpagina’s uit bladen als Harper’s BazaarEsquireNova en The Sunday Times Magazine, waarvoor Arbus in de jaren ’60 foto’s heeft gemaakt. Het was de eerste keer dat de foto’s op deze manier bij elkaar zijn gebracht en in hun oorspronkelijke hoedanigheid worden getoond. De tentoonstelling was in bruikleen van Kadist Art Foundation in Parijs, en was eerder te zien in onder andere het Moderna Museet in Malmö.

Diane Arbus: A Printed Retrospective 1960-1971 was zowel een prachtig overzicht van het werk van Arbus binnen de sociaal-politieke context van die periode, als een experimentele benadering van het concept ‘retrospectieve tentoonstelling’ van de samensteller, kunstenaar/criticus/curator Pierre Leguillon (Nogent-sur-Marne, 1969). Leguillon is geïnteresseerd in de manier waarop afbeeldingen worden gereproduceerd, verspreid, verzameld, herschikt en geïnterpreteerd in onze door visuele informatie overspoelde samenleving. Dit project laat zien hoe tijdschriften uit de jaren ’60 omgingen met fotografie en welke opvattingen er heersten over de relatie tussen beeld en vormgeving. Zo zijn bijvoorbeeld de ruime marges om de beelden heen tegenwoordig nergens meer te vinden – in deze tentoonstelling fungeren ze bijna als passe-partouts, die de foto’s op natuurlijke wijze kadreren.