Op dit moment is locatie HAL gesloten, op 12 april opent HAL weer met de tentoonstelling The Art of Drag

Presentatie de lage landen
Presentatie de lage landen Presentatie de lage landen

de lage landen

Nieuwkomers in het Noorden

Op woensdag 5 oktober om 19u30 presenteert de lage landen het augustusnummer 2022 in het Frans Hals Museum.

Het nieuwe nummer van de lage landen opent met het dossier ‘Nieuwkomers in het Noorden’ naar aanleiding van de tentoonstelling Nieuwkomers. Vlaamse kunstenaars in Haarlem (1580-1630), waarmee het Frans Hals Museum dit najaar uitpakt.

Tijdens de presentatie van het themanummer geeft professor economische geschiedenis Hein Klemann een lezing over Vlamingen in Haarlem. Vluchtelingen uit de zuidelijke Nederlanden speelden een rol in de bloei van Haarlem tussen 1580 en 1630, dat is bekend. Onduidelijk is hoe groot hun bijdrage aan die opleving nu precies was. En in wat voor een stad kwamen de Vlamingen terecht?

Hein Klemann neemt ons mee naar een veelgeplaagd Haarlem in een tumultueus tijdsgewricht. De binnenstromende Vlamingen waren er niet alleen gewilde vaklui, maar dienden ook als pionnen in een politiek-strategisch machtsspel.

Praktisch

De lezing vindt plaats op woensdag 5 oktober om 19u30 in de Studio van het Frans Hals Museum in Haarlem. Nadien biedt de lage landen een borrel aan. De plaatsen zijn beperkt dus snel inschrijven is de boodschap. Dat kan via de onderstaande knop.

Wil je voor de lezing ook de tentoonstelling bezoeken? Dat kan! Het Frans Hals Museum is geopend tot en met 17 uur. Let wel: een museumbezoek is niet inbegrepen in het avondprogramma.