Rendez-vous met Frans Hals in Hof
Rendez-vous met Frans Hals in Hof Rendez-vous met Frans Hals in Hof

Frans Hals, Portrett van Cornelia Vooght, 1631, Frans Hals Museum. Foto: Margareta Svensson

Nina Katchadourian, Lavatory Self-Portrait in the Flemish Style #7, 2011

Kerry James Marshall meets Frans Hals

Anton Henning

Van Toorn Scholten Stichting

Experimenteerreglement kunstenaarshonoraria Mondriaan Fonds

Brief aan Hals

Arrangement

Instaptours

Rendez-vous met Frans Hals in Hof is nog te bezoeken t/m 30 september. Voor deze tentoonstelling gelden de reguliere toegangsprijzen. Tickets kunnen alléén aan de balie van Hof worden gekocht.

Frans Hals speelt de hoofdrol in de vaste collectie van het Frans Hals Museum. Dat kan ook niet anders. Maar die rol is uitermate veelzijdig. Hals zal hem op vele manieren invullen in deze experimentele collectietentoonstelling.

Ter ere van de opening van het vernieuwde Frans Hals Museum staat in de locaties Hof en Hal de ontmoeting tussen originele en fictieve schilderijen van Frans Hals en interpretaties van kunstkenners en kunstenaars centraal. Door de hele tentoonstelling weerklinkt een koor van verschillende stemmen: schilders en fotografen, conservatoren en kunsthistorici reageren op eigenzinnige en subjectieve manieren op de schilderijen van de Haarlemse virtuoos.

Hedendaagse kunstenaars als Anton Henning, Jasper Hagenaar, Shezad Dawood en Nina Katchadourian gebruiken verschillende schilderijen van Hals als startpunt voor nieuw werk. Rendez-Vous met Frans Hals laat zien hoe goed Frans Hals’ schuttersstukken en portretten zich naar het heden laten vertalen.

De tentoonstelling is mogelijk gemaakt dankzij de Van Toorn Scholten Stichting en Mondriaan Fonds.

Aan de tentoonstelling werkten mee:
Hans Aarsman & Roy Villevoye, Laurence Aëgerter, Jan Andriesse, Mieke Bal, Michaël Borremans, Melanie Bühler, Shezad Dawood, Ann Demeester, Antoon Erftemeijer, Frans Grijzenhout, Claus Grimm, Jasper Hagenaar, Anton Henning, Nina Katchadourian, Kerry James Marshall, Norbert Middelkoop, Marrigje Rikken, Nedko Solakov, Anna Tummers, Gerdien Verschoor, Luuk Wilmering

Nina Katchadourian, Lavatory Self-Portrait in the Flemish Style #7, 2011

Podcast, gepresenteerd door Caspar Stalenhoef